Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Sainz dacht Verstappen te kunnen beteugelen: "Dacht dat ik het onder controle had"

Onder het oog van tienduizenden Ferrari-fans behaalde Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Italië zijn tiende overwinning op rij. Even dacht Carlos Sainz nog dat hij de Nederlander wel achter zich kon houden...

Verstappen Sainz Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Carlos Sainz gaf alle tifosi hoop tijdens de Grand Prix van Italië in een thuisoverwinning voor het team op het circuit van Monza. Hij pakte de pole position op de zaterdag en mocht de race op zondag als leider aanvangen. De Spanjaard wist gedurende de openingsrondes de Red Bull van Max Verstappen achter zich te houden, wat hij mede te danken had aan de snelheid van de SF-23 op het rechte stuk. Hierdoor lukte het Verstappen niet om op pure snelheid er voorbij te gaan, waardoor de Nederlander moest wachten tot de Ferrari voor hem een foutje zou maken. Dit gebeurde uiteindelijk ook in ronde 15, waardoor de Nederlander zijn tiende overwinning op rij kon verzilveren.

Een dag van probeersels

Toch is Carlos Sainz niet ontevreden, hij stond namelijk met een nette P3 op het podium in Monza. Ook de Red Bull van Sergio Perez bleek te snel. "Een P3 in Monza voor alle tifosi was het maximaal haalbare. In ieder geval dit weekend, want Red Bull was duidelijk aan het einde een flink stuk sneller dan wij zondag, zoals we al verwacht hadden."

Het was zeker geen makkelijke race voor de Spanjaard. "Het was een dag van de probeersels en ik heb alles geprobeerd om hen (de Red Bulls) achter me te houden, vooral Max in die eerste stint. Dit heeft me waarschijnlijk bijna het podium gekost, aangezien ik veel van mijn banden vroeg en uiteindelijk waarschijnlijk meer dan ik gewild had, wat me tegen het einde van de stints erg kwetsbaar maakte, en waardoor ik erg onder druk kwam te staan eerst door Max, daarna door Checo en toen ook nog Charles Leclerc. Uiteindelijk haalde ik P3, maar het was een moeilijke. Een hele zware."

Over de teamorders die vanuit het team niet kwamen kan Sainz wel wat begrip opbrengen: "Ik had beide beslissingen begrepen. Als ze teamorders hadden gegeven, had ik het begrepen. Als ik Charles zou zijn geweest, zou ik er natuurlijk niet zo blij mee geweest zijn. Het hangt dus helemaal af van de positie waarin je je bevindt. Ik ga niet liegen, het is erg afhankelijk van een subjectieve positie, of gevoel. Ik denk dat het op de limiet was, een Formule 1-battle, wat uiteindelijk ook is wat jullie willen zien. En ik had er plezier in."

Teveel van de banden gebruikt

Sainz geeft toe dat hij op een gegeven moment dacht dat hij Verstappen wel achter zich kon houden: "Halverwege de eerste stint. Ik had het gevoel dat ik het redelijk onder controle had. Rond ronde 10 tot 12 begon ik opeens de linker achterband te voelen, veel eerder dan ik verwacht had. Op dat moment realiseerde ik me dat ik teveel van de banden gebruikt had om Max achter me te houden, en dat ik hier de rest van de race last van zou hebben omdat ik daardoor waarschijnlijk eerder naar binnen moest voor de harde banden. En dan zou de tweede stint dus erg lang worden. Dat is precies wat er gebeurd is en mijn gevoel had gelijk."

Het pushen bleek later niet in zijn voordeel te zijn. "Maar ja, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo veel zou degraderen, maar het was duidelijk dat ik heel erg hard aan het pushen was om ze achter me te kunnen houden. Waarschijnlijk harder dan wat de auto, of ik had moeten doen", sluit de Ferrari-coureur af.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel