Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Norris en Piastri krijgen op hun donder van teambaas: "Onacceptabel"

Het wordt geen gezellige nabespreking bij het team van McLaren na de Grand Prix van Italië. Lando Norris en Oscar Piastri kwamen immers tezamen en dat is het laatste wat een Formule 1-teambaas wil zien.

Norris Piastri Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de goede vrijdag van de Grand Prix van Italië probeerde Lando Norris de verwachtingen al wat bij te stellen nadat hij de tweede tijd reed tijdens VT2. Het circuit van Monza was namelijk op papier niet het beste circuit voor de MCL-60. Dit was op zaterdag enigszins in de tijdenlijst terug te zien, toen Norris naar P9 reed en teamgenoot Oscar Piastri naar P7.

Tijdens de Grand Prix op de zondag hadden beide mannen een goede start, maar de kans op punten was bij Piastri verkeken nadat hij een touché had met Lewis Hamilton. Lando Norris wist nog wel punten te halen, maar met een achtste plek was dit niet waar het team van McLaren op gehoopt had, nadat het team uit Woking voor de zomerstop met een nieuwe upgrade kwam en opeens de snelheid te pakken had.

"We moeten het herzien"

Tot overmaat van ramp kwamen de twee McLaren-teamgenoten tijdens een gevecht met elkaar ook nog even met elkaar in contact tijdens de 24e ronde van de race in de eerste bocht. Beide mannen konden doorrijden, maar teambaas Andrea Stella was hier niet over te spreken.

De reden dat Lando eerder naar binnen werd gehaald dan teamgenoot Oscar, had volgens de teambaas te maken met dat Lando het meeste onder druk stond van de twee: "Toen Fernando Alonso naar binnen ging was het niet duidelijk hoe snel hij zou zijn zodra hij voorbij de AlphaTauri zou komen. Dus we wilden zeker weten dat beide McLarens voor Alonso zouden blijven", legt de Italiaanse teambaas uit. "Dat is waarom je zo'n reeks uitvoert."

Of er een coureur is die als schuldige aangewezen kan worden van het contact, dat weet de teambaas nog niet: "We moeten het terugkijken, zoals we gewoonlijk doen. Er zit nergens haast achter. We zullen evalueren en de aanpassingen doen die we moeten maken. Ik weet er zeker van dat de coureurs de volgende keer correcter zullen handelen in een soortgelijke situatie."

Wellicht dat er ook wat te leren valt voor het team? "Het contact werd veroorzaakt door het feit dat er druk was vanwege de undercut, en dit is iets wat we moeten herzien. Want we zorgen ervoor dat we de coureurs een risico laten nemen dat het team beïnvloedt om zichzelf te bevestigen. Dit is onacceptabel."

"Dit is niet hoe we bij McLaren racen"

Het zou wel eens kunnen dat Piastri zijn koude banden overschatte, dat is tenminste wat de teambaas na de race voorlegt. "Het is altijd lastig als je de pitstraat verlaat, vooral op harde banden. Het zou best kunnen dat Oscar probeerde zichzelf in een goede plek te positioneren, maar op koude banden zou het kunnen dat dit moeilijker was dan dat hij geanticipeerd had. Dus ik denk dat we absoluut kunnen concluderen dat dit gewoon een kleine inschattingsfout is. Dat zou dan betekenen dat er helemaal geen probleem is, want beide coureurs racen. En ze waren er van op de hoogte dat er geen conflict tussen beide mocht ontstaan. Het was een probleem in de uitvoering." Een menselijke fout, wat iedereen wel eens overkomt, alleen bij de coureurs wordt het harder afgerekend. "Dat hebben we allemaal wel eens, maar wanneer coureurs dat doen dan is het heel erg gevoelig, maar dat is omdat ze iets moeilijks doen en in de spotlight staan."

Menselijke fout of niet, het had niet mogen gebeuren. "Er moet nooit, maar dan ook nooit contact zijn tussen teamgenoten", vindt Stella. "Er was contact, en dat past niet bij de manier waarop wij bij McLaren racen. Je herziet zulke dingen, zoals je ook bij technische, operationele en racesituaties doet. Wat belangrijk is dat er een helderere omtrek hebben van wat geaccepteerd is, en wat niet. Het is niet een emotioneel iets, zoals je met andere dingen omgaat, zo moet je ook met racen omgaan." De coureurs moeten volgens de Italiaanse ingenieur altijd het grote plaatje in gedachten houden. "Dit is erg duidelijk voor elke coureur, er is iets wat groter is dan henzelf. Namelijk het team."

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel