Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Vasseur wijst op Ferrari-sleutel in strijd constructeurstitel

Kan Ferrari nog serieus meestrijden om de constructeurstitel in de Formule 1? Als je puur naar de stand kijkt, ben je geneigd om te zeggen dat dat nog kan, maar gezien de vorm van de Scuderia en de concurrentie is het ineens niet meer zo realistisch...

Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari was begin 2024 de belangrijkste uitdager van Red Bull. In de eerste vier Grands Prix werden er vijf podiumplekken gepakt, maar daar had de Scuderia in het verdere verloop van het seizoen duidelijk wat meer moeite mee. McLaren en Mercedes zijn de Italiaanse renstal namelijk voorbijgestreefd in de rangorde.

De teambaas van Ferrari, Frederic Vasseur, weet in ieder geval wat de mindset bij de Scuderia moet zijn. "We moeten proberen om het elke dag beter te doen dan gisteren. Dat geldt vandaag de dag nog meer in de F1, met zulke kleine verschillen tussen de teams en de auto's. Elk detail maakt een enorm verschil in de resultaten. Het gemiddelde verschil tussen ons en de jongens voor ons is zo'n drie of vier honderdsten van een seconde", zo legt Vasseur uit bij F1.com.

"In Imola had je drie auto's binnen één duizendste zitten. We moeten dit in gedachten houden. En we moeten ervoor zorgen dat we op elk gebied in het bedrijf, van productie tot ontwerp, van wat er op het circuit gebeurt tot de aerodynamica, proberen om elke tiende na te jagen."

Hoog verwachtingsniveau

Daarbij heeft Vasseur te maken met een coureur die van zijn hart geen moordkuil maakt, namelijk Charles Leclerc. En dan helpt het niet meer dat het niet heel erg goed ging met Ferrari in het tweede deel van de eerste seizoenshelft. "Het gaat niet alleen om Charles, het is zwaar voor het team. Na Monaco hadden we een moeilijke reeks. Maar in Canada stonden we er niet slecht voor. Wat duidelijk is, is dat de auto de laatste paar evenementen wat moeilijker te besturen is en dat het verwachtingsniveau van Charles ook wat hoger ligt."

"Het hoort bij het leven van een team, dat je ups en downs hebt. We hebben permanente discussies met Charles. Hij kent de situatie aan onze kant, wat we goed doen en wat we fout hebben gedaan en hij weet dat hij soms fouten heeft gemaakt. Maar we zitten niet in een situatie waarin we de verantwoordelijkheid bij iemand neerleggen. We werken al jaren samen en kennen elkaar perfect. We weten dat we pushen en dat we gewoon dingen moeten oplossen. We zitten absoluut niet in de situatie om met de vinger te wijzen. Het is ook goed om een persoonlijke relatie te hebben."

Volgens de teambaas van Ferrari is het vermogen van de teamgenoot van Leclerc, Carlos Sainz, om gelijke tred te houden met Leclerc, de sleutel tot de strijd om het constructeurskampioenschap voor Ferrari. "Een van de kwaliteiten van Carlos is dat hij heel sterk in zijn hoofd is. Hij is heel consistent. Ik heb maar twee races gezien die moeilijk voor hem waren in de laatste 36 races. Hij is er altijd, erg toegewijd, erg gefocust en heeft een goed begrip van de auto."

De focus van Vasseur ligt echter niet op het winnen van het constructeurskampioenschap, maar op de dagelijkse details. "Het is een enorme uitdaging, het is waarschijnlijk de meest veeleisende baan in het bedrijf. Maar de stemming is er en de stemming is belangrijk voor het eindresultaat. We moeten de positieve instelling die we hebben behouden en proberen ons werk beter te doen", zo sluit de Fransman af.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel