Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Veiligheid in de Formule 1

Veiligheid is erg belangrijk in de Formule 1, want racen in een Formule 1-auto is niet zonder risico. Door de jaren heen is de veiligheid al flink verbeterd door middel van technologieën, regelgeving en procedures. Hoe wordt de veiligheid in de Formule 1 gewaarborgd? Je leest er alles over op deze pagina.

Max verstappen safety car f1 racingnews365 © XPBimages

Halo F1

Sinds 2018 is de halo geïntroduceerd om de bescherming van de Formule 1-coureur in de cockpit te verbeteren. Hoe werkt een halo precies en hoe is deze ontstaan? Je leest er alles over op deze pagina: Halo F1

Halo F1 Charles Leclerc Saudi-Arabia © RN365/Michael Potts

Safety Car F1

De safety car draagt veel bij aan de veiligheid in de Formule 1. Wat is een safety car, wie bestuurt deze en waarom is een safety car geen Formule 1-auto? Het antwoord op deze vragen en meer, vind je op deze pagina.

Safety Car F1 Monza © XPBimages

Head and Neck Support System (HANS)

Het HANS-systeem is een essentiële innovatie in de Formule 1. Het systeem, dat staat voor "Head and Neck Support", is ontwikkeld om de veiligheid van coureurs te vergroten en letsel aan het hoofd en de nek te verminderen bij zware crashes. Het HANS-systeem werd uitgevonden door Dr. Robert Hubbard in 1980, een voormalig professor aan de Michigan State University.

Hans-systeem F1

Het HANS-systeem F1 bestaat uit een speciale beugel die om de nek van de coureur wordt gedragen en vastgemaakt wordt aan de helm. De kraag is gemaakt van stevig maar lichtgewicht materiaal. Het absorbeert de impactkracht van een crash en beschermt de nek van de coureur tegen overmatige bewegingen.

Waarvoor dient het HANS-systeem?

Het belang van het HANS-systeem kan niet worden overschat. Vóór de ontwikkeling van dit systeem waren nek- en hoofdletsel bij crashes een veelvoorkomend probleem in de Formule 1, met soms fatale afloop. Zo overleed Roland Ratzenberger aan de schedelbasisfractuur, iets wat het HANS-systeem had kunnen voorkomen. In 2003 nam de Formule 1 het systeem in gebruik en sindsdien is het verplicht voor alle coureurs. Het HANS-systeem F1 heeft bijgedragen aan een drastische vermindering van dergelijke letsels.

Niet alleen binnen de Formule 1 wordt het stukje techniek ingezet. Ook onderstaande raceklassen maken er gebruik van:

HANS (Head and Neck Support) system F1 © xpb.cc

Formule 1 uitrusting

De uitrusting van een Formule 1-coureur biedt extra veiligheid tijdens het racen. De uitrusting bestaat uit de helm, het race-pak, onderkleding, handschoenen en schoenen. Ook is het HANS-systeem (zie hierboven) een onderdeel van de uitrusting. Waar worden race-pakken van gemaakt en hoe waarborgen tear-offs de veiligheid van de Formule 1-coureur? Je leest het hier.

Max Verstappen and George Russell na de F1 Sprint race in Bakoe, Azerbeidzjan © XPBimages

High-speed camera F1

Wat is een High Speed Camera in de Formule 1? Een high-speed camera is een camera die speciaal is ontwikkeld om duidelijke beelden van hoge snelheden te kunnen vastleggen. Op deze manier kunnen bewegingen van de Formule 1-auto’s en coureurs nauwkeurig geanalyseerd worden om zo de prestaties te verbeteren, maar ook de veiligheid te optimaliseren. Deze camera’s spelen namelijk ook een belangrijke rol bij het analyseren van crashes, met het doel om deze in de toekomst te voorkomen. Een voorbeeld waarbij deze beelden erg waardevol zijn, is tijdens de analyse van de crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020. Ook speelt de Accident Data Recorder die in de auto zit een belangrijke rol. Dit apparaat slaat data op zoals de impact en de snelheid bij een ongeluk.

Het gebruik van high-speed camera’s in de Formule 1 begon al in de jaren ‘90 toen de teams beelden gingen gebruiken om technische problemen te analyseren. In de loop der jaren zijn deze camera’s steeds beter geworden en worden nog steeds gebruikt in de Formule 1.

Omgekomen Formule 1-coureurs

Ondanks dat de Formule 1 een stuk veiliger is geworden ten opzichte van de voorafgaande jaren, het blijft een sport met risico. Door de jaren heen zijn er tientallen coureurs omgekomen. Om dit in de toekomst te voorkomen wordt er dus keihard gewerkt om de veiligheid in de Formule 1 continu te verbeteren.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!
Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel