Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De sponsorcontroverse waar Formule 1-teams mee moesten dealen in Frankrijk

In de Formule 1 nemen cryptoproducten als sponsoren steeds vaker de rol van de oude tabaksbedrijven over - de producten passen bij het imago van de F1, waarin alles om het luxe, dure leven draait. Zoals velen in Frankrijk en elders ontdekken, wordt reclame voor dergelijke producten niet alleen steeds meer gereglementeerd, maar zijn de wetten hierover ook bijzonder vaag.

Acht van de tien teams hebben momenteel één of andere cryptopartner, met Williams en Haas als uitzonderingen. Sommige teams hebben zelfs twee van dergelijke partners: Alfa Romeo met Vauld en Floki, en Red Bull Racing met ByBit en Tezos, waarbij het laatste merk wordt gedeeld met McLaren. De F1 en Aston Martin hebben ondertussen allebei een sponsordeal met Crypto.com. Een complicatie voor sponsoruitingen is dat de term 'crypto' een verscheidenheid aan producten dekt, namelijk virtuele valuta, handelsplatformen én virtuele portemonnees. Tel daarbij op dat sommige merken, zoals de omstreden Alpine-sponsor Binance, bestaan uit zowel uit een handelsplatform en daadwerkelijk een cryptomunt, en de zaak wordt uiterst complex, waardoor teams zich op korte termijn genoodzaakt zagen juridisch advies in te winnen over wat is toegestaan in Frankrijk, daar waar de Autorité des Marche Financiers de interne financiële markten reguleert. Afhankelijk van het product en de doelmarkten zijn bepaalde producten geregistreerd bij de AMF, wachten andere op goedkeuring en vallen weer andere buiten het toepassingsgebied van de AMF. Vandaar de enorme verwarring, waarbij teams en sponsors over het algemeen het zekere voor het onzekere namen. Dus, wie werd getroffen en wie niet? In het geval van Crypto.com legde een woordvoerder aan RacingNews365 de redenen uit voor de beslissing om onzichtbaar te blijven voor deze race: "Crypto.com heeft besloten om zijn branding-rechten niet uit te oefenen voor deze race," zei hij, "maar blijft F1's wereldwijde partner en we verwachten dat deze rechten op andere manieren gebruikt zullen worden tijdens toekomstige races." Dezelfde beslissing geldt voor de samenwerking met Aston Martin. Red Bull Racing had dit weekend beide logo's in beeld na overleg met zijn cryptosponsoren. "Ons juridische team is op de hoogte van de situatie en we zijn in gesprek gegaan met onze partners."

Ook Mercedes heeft juridisch advies ingewonnen over het tonen van FTX-branding voordat het tot dezelfde beslissing kwam. Ferrari-sponsor Velas is blockchain-gebaseerd en valt dus buiten de AMF's ambitieniveau. "Velas Network AG heeft ons laten weten dat het geen diensten levert die registratie bij de [AMF] zouden vereisen en daarom is er geen reclameverbod met betrekking tot het gebruik van het Velas-logo op de activa van de Scuderia Ferrari in het kader van de Franse GP," vertelde een woordvoerder aan RacingNews365. In een verklaring bevestigde McLaren dat het team op de hoogte is van recente updates over reclamebeperkingen voor cryptocurrencies en dat men nauw had samengewerkt met partner OKX over de kwestie. Het team zou dat weekend met de branding van die partner rijden, concludeerde de verklaring, maar voegde eraan toe dat het team niet in een positie was om commentaar te geven op Tezos branding. Alpine bevestigde dat het alle Binance-branding voor deze race had verwijderd van alle kleding van de coureur, de raceauto's en trailers en zelfs het briefpapier van het team als een daad van voorzichtigheid. Een woordvoerder van AlphaTauri, partner van het digitale ecosysteem Fantom, zei: "Wetende van de regelgeving hier in Frankrijk wat betreft cryptovaluta, werd na overleg met onze partner besloten om elke vorm van reclame op Franse bodem te vermijden." Ook Sauber heeft alle verwijzingen naar cryptopartners verwijderd en zegt: "Het team voldoet aan alle Franse regelgeving met betrekking tot reclame voor cryptopartners op de auto. We hebben het advies gekregen dat, om een logo van een crypto-valutapartner in Frankrijk te tonen, het crypto-valutamerk geregistreerd moet zijn bij de AMF, wat niet het geval is bij twee van onze crypto-valutapartners. "Daarom zullen de twee merken Vauld (valutaplatform) en Floki (cryptocurrency) dit weekend niet op onze auto te zien zijn." Dat dergelijke beperkingen in Frankrijk zouden worden opgelegd, is geen verrassing voor de F1-gemeenschap: het land heeft al jaren de strengste anti-tabak, -alcohol en -gokwetten van Europa, zoals Williams ontdekte voor deze race in 2018: Het werd gedwongen om alle Martini branding te verwijderen, niet alleen voor de race maar ook voor de doorvoer door Frankrijk van de vorige en naar de volgende race. Er wordt echter gezegd dat de situatie nog veel gecompliceerder zal worden: Er wordt al gesproken over een verbod in de hele EU op de marketing van bepaalde cryptovaluta en -platformen. De teams zullen dus nog voorzichtiger moeten zijn met hun keuze van crypto-partners.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi