Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit kan er nog beter bij Red Bull in de strijd met Mercedes en Ferrari

Zelfs het allerbeste team in de Formule 1 op dit moment heeft verbeterpunten. Red Bull presteerde in 2022 ongekend goed, maar op een paar vlakken kan het nog nét iets beter.

Laten we vooropstellen dat Red Bull een ongelooflijk jaar kende in 2022 en alle records heeft verbroken. Het team presteerde meer dan goed en perfectie kwam in de buurt voor de Oostenrijkse renstal. Helemaal perfect kan je het echter nooit doen in de topsport. Waar kan het team van Max Verstappen en Sergio Perez nog verbeteren om zo dicht mogelijk bij perfectie te komen?

Gewicht

In het eerste seizoen van de nieuwe Formule 1-reglementen kampte de RB18 met overgewicht. Het hele jaar was het een lastig onderwerp voor Adrian Newey en het ontwerpteam: gewichtsbesparing was erg lastig, vooral met de budgetcap in het achterhoofd. Toch lukte het gedurende het seizoen om steeds dichter bij het minimumgewicht te komen. Dit ging soms wel ten koste van andere upgrades. Toch werd het minimumgewicht van 798 kilogram nooit bereikt. In 2023 mogen de auto's zelfs twee kilo lichter zijn, wat een lastige opgave wordt voor Red Bull. Toch is er een stijgende lijn te zien in het afslankingsproces van de wagen en in 2023 zal het perfecte gewicht het doel zijn van Newey, naast de prestaties van de RB19 over het algemeen natuurlijk.

Kwalificaties

Red Bull won maar liefst zeventien keer op zondag. Een zeer indrukwekkende score in een seizoen met 22 races, maar waar het op zondag altijd zo goed ging, ging het op zaterdag juist minder. In de kwalificaties was Ferrari namelijk het te kloppen team. Over een ronde konden Verstappen en Perez het vaak niet winnen van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Nu maakt het onder de streep natuurlijk niet heel veel uit, want de punten worden bijna allemaal verdeeld op zondag. Toch kan het in 2023 een belangrijke factor worden. Vooraan staan is natuurlijk altijd een voordeel. Kwalificatiesnelheid zal ongetwijfeld een van de belangrijkere agendapunten zijn voor de Oostenrijkse renstal.

Pitstops

Hier moet wel bij gezegd worden dat Red Bull nog steeds de snelste pitcrew ter wereld heeft. Ook in 2022 wonnen ze de Fastest Pit Stop Awards door de razendsnelle stops gedurende het hele seizoen. Toch ging het niet altijd even lekker, vooral niet in de slotfase van het Formule 1-seizoen. Een aantal missers bij het maken van de pitstops zorgden voor een nadeel in de race en dat terwijl Red Bull normaal gesproken foutloos is in de pitstraat. Stops van meer dan vijf seconden kwamen voor en dat is natuurlijk niet wenselijk. Denk aan die in de VS, waarna Verstappen het onderste uit de kan moest halen om toch nog te winnen. Ruimte voor verbetering is er zeker, maar zoals hierboven benoemd: nog steeds hebben ze de snelste pitcrew ter wereld.

Tweede coureur

Sergio Perez heeft het in 2022 zeker niet slecht gedaan, maar uitzonderlijk was het ook weer niet. Verstappen veroverde de titel met een gigantische voorsprong op de rest van het veld, terwijl zijn Mexicaanse teamgenoot moest strijden voor de tweede plaats in het eindklassement. Charles Leclerc wilde deze plaats na het mislopen van de titel graag hebben. En dat lukte hem. Perez verloor de strijd om de tweede plaats, terwijl Verstappen kampioen werd met hetzelfde materiaal. Werk aan de winkel voor Checo, die nog steeds de ambitie heeft om wereldkampioen te worden. Verbetering is nodig om van het label 'tweede rijder' af te komen en 2023 is daar een uitgewezen moment voor. Zeker als Mercedes (en Ferrari) er een stapje bij zullen doen. Als Red Bull dan de titel wil pakken bij de constructeurs, zal Perez een minstens zo grote stap moeten zetten.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi