© Getty Images / Red Bull Contentpool

Formule 1 regels 2018

De F1-regels voor 2018 zijn wederom aangepast ten opzichte van vorig seizoen. Een aantal van deze reglementswijzigingen zal direct zichtbaar zijn op de auto. Zo zien we direct de Halo cockpitbescherming en is de haaienvin verleden tijd.

Diverse wijzigingen in de Formule 1 regels van 2018

Racingnews365 zet de belangrijkste wijzigingen voor 2018 op een rijtje. We behandelen deze per onderwerp. Een overzicht van de bestaande Formule 1 regels vind je hier.

Formule 1 motoren 2018

De coureurs hebben tijdens de 21 races nog maar de beschikking over maximaal drie motoren. Sommige onderdelen van de powerunit mogen slechts eenmaal vervangen worden tijdens het seizoen. Ten opzichte van 2017 is dat een flinke afname. Motoren moeten nu gemiddeld zeven races meegaan. Vorig seizoen was dat nog slechts vijf races. 

In de regels voor 2018 is opgenomen dat de coureurs de beschikking krijgen over:

  • 3x verbrandingsmotor
  • 3x MGU-H
  • 3x Turbo
  • 2x Energy Store
  • 2x Control Electronics
  • 2x MGU-H
© Red Bull Contentpool

Introductie van de Halo

De FIA heeft besloten dat de Formule 1 extra cockpitbescherming krijgt. Dit in de vorm van de Halo die boven op de cockpit zit en het hoofd van de coureurs moet beschermen tegen losvliegende onderdelen en brokstukken.

Liefst negen van de tien F1-teams stemde tegen, maar de FIA drukte deze impopulaire maatregel er doorheen. Het uiterlijk van de F1-bolides verandert hierdoor enorm in 2018.

© Force India F1 Team

Verbod haaienvin en T-wing

In 2017 kwamen alle teams uit met de haaienvin, de verlengde motorkap van de auto, en bijna alle teams met de T-wing. De FIA heeft deze verbannen uit de Formule 1 in 2018. Dit betekent dat de achterkant van de auto een compleet ander uiterlijk krijgt.

Gridstraffen

De afgelopen jaren was er vaak een gridstraffenbingo voor nodig om de startopstelling te bepalen. Het regende straffen in de Formule 1. Helaas, het systeem is niet afgeschaft in 2018 maar er is geprobeerd om het iets simpeler te maken.

Als een coureur meer dan 15 plaatsen gridstraf oploopt dan wordt hij achteraan de startopstelling gezet, ongeacht zijn oorspronkelijke startpositie. Als meerdere coureurs een gridstraf van meer dan 15 plaatsen incasseren dan bepaalt niet langer de hoogte van de gridstraf, maar het tijdstip waarop deze gemeld wordt de startopstelling.

Stel coureur A meldt op donderdag dat hij 20 plaatsen gridstraf krijgt vanwege het vervangen van onderdelen, dan start hij nog voor coureur B die op zondagmorgen zijn motor moet vervangen en 15 plaatsen gridstraf krijgt.

Overige gewijzigde regels

De FIA ziet strenger toe op het verbruik van olie door Formule 1 teams. In 2017 mengden teams olie met brandstof om zo meer vermogen uit de motor te halen. Het toegestane olieverbruik is teruggebracht tot 0,6 liter. Tevens worden er andere eisen gesteld aan het brandstofmengsel.

Teams mogen in 2018 vaker demo's geven met oudere auto's. De eis is dat hierbij maximaal 50 kilometer per demo wordt gereden en dat er gebruik wordt gemaakt van speciale demonstratiebanden. Testen op circuits mag met overjarige modellen, maar alleen op gecertificeerde circuits.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen