Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de Red Bull-bolide van Verstappen door de concurrentie is gekopieerd

De RB18 van Max Verstappen was dit jaar de beste bolide. Weliswaar was de dominantie misschien minder groot dan de eindstand in het kampioenschap doet vermoeden, maar toch vormde de wagen van de kampioen een bron van inspiratie voor enkele andere teams. Technisch F1-journalist van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt uit.

In de Formule 1 zegt men vaak dat wat je ziet niet hetgeen is dat het verschil maakt. Hoe een auto er aan de buitenkant uitziet, is over het algemeen, vaak misleidend. Tijdens het afgelopen Formule 1-seizoen was het interessant om te zien dat sommige teams qua aerodynamisch concept steeds verder de kant van de RB18 van Red Bull opgingen. Dan hebben we het over Aston Martin, McLaren en Williams. Het begon met Aston Martin, dat tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje met een compleet nieuw uitziende bolide aan kwam zetten met een compleet nieuw concept. Deze werd al snel gekscherend de groene Red Bull genoemd. Aan de zijkant werd duidelijk dat de naar beneden aflopende sidepods wel erg veel leken op die van de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez. In de paddock dachten velen meteen dat dit te maken had met Dan Fallows, de technisch directeur van Aston Martin, die afgelopen winter nog de overstap had gemaakt van Red Bull naar het team uit Silverstone. Het kan niet uitgesloten worden dat Aston Martin heeft geprofiteerd van de kennis die Fallows heeft opgedaan in zijn tijd bij het team uit Milton Keynes.

Betere balans

We moeten echter ook benadrukken dat we al aan het begin van het seizoen elementen zagen die met deze latere evolutie in gedachten al op de auto waren geplaatst. Dat ging vooral om de verpakking van de AMR22. Deze maakte het bijvoorbeeld mogelijk om de radiatoren later in het seizoen op een andere manier te verwerken onder de motorkap, zoals Luca Furbatto, hoofd aerodynamicus bij Aston Martin, ons heeft verteld. Bij Williams zagen we iets later in het seizoen, tijdens het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië, nieuwe, gemodificeerde sidepods verschijnen op de FW44. Alleen Alexander Albon nam deze sidepods, die gekarakteriseerd worden door de aflopende achterkant, in gebruik. Daarmee werd afgestapt van het zero-pod concept waarmee het iconische team het seizoen was begonnen. Dat concept was op een manier vergelijkbaar met het concept waar Mercedes het hele jaar aan vast heeft gehouden. Net als bij de AMR22 leidde de wijziging echter niet meteen tot een substantiële verbetering van de competitiviteit van de wagen, maar wel zorgde de Red Bull-achtige update er bij beide bolides voor dat er op aerodynamisch vlak een betere balans werd bewerkstelligd.

De AMR22 vs. de RB18 aan het begin van het seizoen

De RB18 vs. de AMR22 na de update van Aston Martin

De FW44 voor en na haar grote update

De McLaren MCL36

Ook McLaren ging dit jaar langzaam maar zeker meer de kant van de RB18 op met haar MCL36. De RB18-achtige zijkanten van de McLaren werden geïntroduceerd in Frankrijk, gevolgd door een volgende update in Singapore, waarbij de luchtinlaten van de wagen werden aangepast. Ook deze waren geïnspireerd door Red Bull. Ook bij de McLaren MCL36 trad er ondanks deze wijzigingen weinig tastbare verbetering op qua performance. Waarom verbeterde performance bij de drie teams ondanks al deze Red Bull-achtige updates uitbleef, dat valt uit te leggen. Het wijzigen van het profiel van de sidepods hebben de aerodynamische karakteristieken van de auto's namelijk slechts gedeeltelijk veranderd. De vloeren van de drie teams kwamen wat betreft het management van de luchtstromen niet overeen met de vloer van de RB18. Hieronder zie je de wijziging van McLaren na de GP van Oostenrijk. In Frankrijk leken de sidepods ook erg veel op de stijl van Red Bull.

De dynamiek van de Aston Martin-, Williams-, en McLaren-bolides was bovendien heel anders dan die van Red Bull. Op McLaren na, wat betreft de wielophanging tenminste, want ook zij maakten in 2022 gebruik van een pull rod layout aan de voorkant en een push rod aan de achterkant. Ook de RB18 maakte van die combinatie gebruik. Wat het verschil vooral maakte bij de Red Bull-bolide, was de manier waarop de downforce werd gegenereerd en verdeeld via de vloer, maar ook het gedrag van de wagen bij verschillende rijhoogten. Om een nieuw aerodynamisch concept een tastbaar succes te maken, zoals Aston Martin, Williams en McLaren trachtten te doen, moet je ook veel wijzigingen doorvoeren aan de vloer en de manier waarop de luchtstromen onder de vloer worden gemanaged. Als we vooruit kijken naar 2023, dan kunnen we verwachten dat de drie bolides een stap in de goede richting zullen zetten. De afgelopen maanden hebben de teams namelijk kostbare data kunnen verzamelen over de dynamiek en de aerodynamische balans van hun geüpdatete auto's. Volgend seizoen moet het algehele pakket daardoor dan ook beter samenwerking met de Red Bull-achtige updates.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi