Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Leclerc zijn Ferrari-strategen onder druk van Verstappen zag bezwijken

Het zag er allemaal rooskleurig uit voor Charles Leclerc toen hij in Hongarije aan de leiding ging, maar toen besloten de Ferrari-strategen te reageren op een pitstop van Verstappen. Dat liep niet zoals de coureur hoopte.

Na een desastreuze race in Frankrijk een week eerder leek Charles Leclerc eindelijk eens een vlekkeloze race te hebben in Hongarije. Na een start vanaf de derde plek had hij Carlos Sainz en George Russell al weten te verschalken en ging hij halverwege de race op de Hungaroring aan de leiding. Leclerc voelde zich bovendien helemaal thuis op de medium banden, maar toen was het Verstappen die er vanaf de tweede positie voor koos om al relatief vroeg naar binnen te gaan voor zijn tweede en laatste pitstop. De Nederlander schakelde over naar de medium banden voor zijn laatste stint, waarna Ferrari zich - achteraf gezien niet slim - genoodzaakt zag om te reageren. Daarbij moesten de Italianen voor Leclerc echter kiezen voor de zachte of de harde banden, want na twee stints op de medium band moest hij wel wisselen naar een andere compound om aan het bandenreglement te voldoen. Tevens had hij geen set van de medium band meer beschikbaar. Ruim dertig ronden op de zachte band was geen optie, dus werden het de harde banden, die bij enkele andere coureurs al voor geen meter bleken te werken.

Kansloze Leclerc

En zo was Leclerc in het tweede deel van de race kansloos tegen Verstappen, die hem tot twee keer toe - tussendoor spinde Max en verloor hij de plek weer - inhaalde. Tot overmaat van ramp bleken de harde banden zo slecht te zijn dat Charles nog naar binnen moest voor een setje zachte banden en daardoor in de klassering tuimelde naar de zesde positie. Na afloop van de race verscheen Leclerc voor de microfoon van onder andere RacingNews365 , waarbij hij de vinger op de zere plek probeerde te leggen. "Ik had gezegd dat ik zo lang mogelijk op de medium banden wilde blijven rijden. We moeten echt begrijpen waarom we voor de harde band gingen, want ik had het duidelijk gemaakt dat ik zo lang mogelijk door wilde rijden op de medium..."

Ferrari had de pace

Er leek geen vuiltje aan de lucht tot aan dat moment voor Leclerc. "De pace was heel goed op de medium. Op een goede band hadden we een goede pace. Maar op de harde band verloren we die pace duidelijk totaal. We voerden nog een stop meer uit dan iedereen, verloren zo twintig seconden en in die vijf of zes ronden op de harde band verloren we ook een seconde per ronde, dat is heel veel tijd..." "Op de medium band was het gevoel héél goed. Op elk gegeven moment waren die banden goed. De zachte banden hadden wat last van graining aan het einde van de race, maar niets waar ik van schrok. Dat was de verwachting, dat de zachtste banden daar mee te maken zouden krijgen."

Reactie op Verstappen

Leclerc denkt te weten waardoor het fout ging. Zijn team reageerde bij de tweede pitstop namelijk op de pitstop van Verstappen, die heel kort daarvoor voor een setje medium banden was gegaan. Door dat te doen, ging de race van de Monegask uiteindelijk verloren. "De tweede stint had langer moeten zijn", klinkt Charles stellig. "De eerste pitstop was goed getimed en dat was de juiste keuze, maar ik weet niet precies waarom we de tweede stint hebben ingekort en naar de harde band gingen." "Ik ben er vrij zeker van dat het de call van Red Bull en Verstappen was om ons onder druk te zetten, maar ik denk niet dat we daar op hadden moeten reageren. Dat had een soort sneeuwbaleffect voor ons, waarna we meer verloren dan nodig was geweest", aldus de Monegask.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami