Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Safety Car-situatie Monza een groot discussiepunt: "Hoe vaak komt dit nou voor?"

Een van de onderwerpen van gesprek na het GP-weekend in Italië was het eindigen van de race achter de safety car. In de Formule 1-podcast van RacingNews365 bespreken coureur en analist Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk deze gebeurtenis. Moet hier een oplossing voor gevonden worden of is dit gewoon een ongelukkige incident wat we moeten accepteren?

De Grand Prix van Italië eindigde nogal in een anticlimax toen de coureurs achter de safety car over de finish kwamen en de fans daarmee een potentieel spectaculaire einde werd ontzegd. Doordat de safety car George Russell oppakte, in plaats van Max Verstappen aangezien hij de leider was van het veld, duurde het langer voordat de safety car naar binnen kon gaan om de race te herstarten; tot grote ergernis van de Tifosi, de teams en de coureurs. Wij opperde de stelling aan onze lezers: 'Een Grand Prix mag nooit eindigen achter een safety car'. Maar liefst 78 procent was het ermee eens. Ook coureur en analist Tom Coronel is het met die stelling eens, zo is hij te horen in de Formule 1-podcast van RacingNews365. "Daar ben ik het honderd procent mee eens, want het is saai en het klopt niet", waarna hij een voorbeeld geeft van hoe het misschien anders kan. "Bij ons in de toerwagens, daar tellen ze bijvoorbeeld de eerste twee rondes achter de safety car niet mee. Dus wij moeten dan meer benzine meenemen zodat we dan twee of drie rondes extra rijden. Als dat nu ook was gebeurd, dan was dat goed geweest." De volledige podcast is onderaan het artikel te beluisteren. Het artikel gaat hieronder verder.

"Een terechte safety car"

F1-kenner Ruud Dimmers heeft er een dubbel gevoel over. "Iedereen wilde spektakel zien, maar het is ook een beetje geknutseld spektakel. Iedereen wil natuurlijk zo'n shoot-out zien, dat snap ik", zo begint hij. Hij legt uit dat het in dit geval een terechte safety car was, maar merkt steeds vaker dat ze soms de safety car naar buiten brengen om meer spektakel te creëren. "Wat je met Liberty ziet, is dat het soms ook bewust zoeken naar een safety car wordt. Dus ze gaan nou ook heel makkelijk steeds vaker naar de safety car, dus dan krijg je wel heel veel geknutsel." "Wat heb je er aan als Max 15 seconden voor ligt op de rest van het veld. Al steekt er een duif over of ligt er een tear-off op de baan, dan krijg je een beetje Indycar of Nascar-achtig: het moet altijd eindigen in een banger . Die kant zou ik niet op willen."

Bij aanpassingen komt meer kijken

Net als Coronel kwamen vele met het idee om met meer benzine te gaan rijden of dat er met de rode vlag wordt gezwaaid in een safety car-situatie aan het einde van een race. Maar daar komt heel veel bij kijken legt Dimmers uit. "Waar je mee zit is dat je ook te maken hebt met uitzendrechten. Als je een rode vlag hebt en je laat iedereen weer naar de pitstraat gaan om vervolgens een herstart te maken. In de Formule 1 hebt je het dan zeker over een kwartier. En bij een rode vlag mogen de auto's ook weer aangepast worden, dus je krijgt allerlei dingen." Volgens Dimmers wordt de hele gebeurtenis simpelweg gewoon groter gemaakt dan dat het is aangezien soortgelijke gebeurtenissen in de F1-geschiedenis op een hand te tellen zijn. "Ik denk dat er soms gewoon niks anders opzit dan het gewoon te accepteren dat het een keer zo is. Ik ben voorstander van spektakel, maar maken we het niet gewoon groter dan dat het is. Hoe vaak komt zoiets nou voor?"

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi