Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aantal Nederlandse Verstappen- en Formule 1-fans blijft massaal groeien

Inmiddels is Max Verstappen al zes jaar aanwezig in de Formule 1, maar nog steeds weten steeds meer Nederlandse fans de sport te vinden. Ook in het door corona gehavende 2020-seizoen stegen de cijfers van de Nederlandse kijkers.

In 2020 werden er - ondanks het feit dat de coronapandemie het begin van het seizoen lam legde - toch nog zeventien Grands Prix georganiseerd. Er keken in 2020 gemiddeld 87.4 miljoen mensen naar een race. Het is een daling van 4.5% vergeleken met 2019, maar vergeleken met de jaren daarvoor is het ongeveer gelijk gebleven. De F1-bazen wijden deze daling aan onder meer het feit dat er minder races werden verreden op gunstige tijdstippen voor meerdere regio's. Ondanks de daling in het algemeen, waren er wel enkele landen waarin de kijkcijfers omhoog schoten. In de top drie landen staan Rusland (+71%), China (+43%) en Nederland (+28%). Om hoeveel Nederlanders het precies gaat, is niet duidelijk. In totaal werd er 1.5 miljard keer gekeken naar een F1-Grand Prix. Vorig jaar was dat nog 1.9 miljard keer, maar toen waren er vier races meer. De hoeveelheid unieke kijkers wordt geschat op 433 miljoen. Op de digitale platformen schoot de Formule 1 als een raket omhoog. Het is de op een na grootste stijger qua sportcompetities wereldwijd. Vergeleken met 2019 was er in 2020 wel 99% procent meer interactie met online Formule 1-content op de social media-kanalen van de koningsklasse. Al met al is F1 tevreden. "Het was een bijzonder jaar voor iedereen en ook F1 moest zich aanpassen. We hebben 17 races neer weten te zetten, iets wat velen aan het begin van het jaar onmogelijk achtten. De toeschouwersaantallen en de groei in onder meer Nederland, China en Duitsland tonen aan dat de sport veerkrachtig is." "We zijn trots op het geen dat we afgelopen jaar hebben neergezet. We zijn blij dat de fans tevreden zijn met de sport en de manier waarop we op de pandemie hebben gereageerd. We kijken uit naar het 2021-seizoen en we hopen dat de fans net als wij staan te popelen om weer te gaan racen", aldus Stefano Domenicali, de nieuwe CEO van de sport.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi