Terwijl de F1 langzaam maar zeker ontwaakt uit haar zomerslaap, komen ook de belangrijkste onderwerpen voor de tweede seizoenshelft weer bovendrijven. De eerste helft van het jaar borrelde nog lekker door voordat iedereen op vakantie ging. McLaren had de snelste auto, maar kon het maximale er niet uit halen, terwijl Red Bull in de problemen leek te zitten. Toch heeft het team van Max Verstappen nog altijd de leiding in beide kampioenschappen.
En dan is er nog Mercedes, dat drie van de laatste vier races won, waarvan twee op basis van eigen snelheid. Ook zien we in Zandvoort een nieuwe teambaas en tijdens de zomerstop zijn een aantal beslissingen genomen omtrent de contracten van volgend jaar. De belangrijkste zaken zet RacingNews365 voor je op een rijtje!
Hét gevecht om de wereldtitels
Max Verstappen heeft een voorsprong van 78 punten op Lando Norris in het coureurskampioenschap, terwijl Red Bull 42 punten voorsprong heeft op McLaren in het constructeurskampioenschap. Gezien het recente tempo van McLaren lijkt een titelstrijd tot de laatste race in het verschiet te liggen. Vooral in het constructeurskampioenschap is de strijd voor de zomerstop losgebarsten.
Dat komt door de vormdip van Sergio Perez. De Mexicaan, die zijn inzinking niet heeft kunnen stoppen, mocht tegen de verwachtingen in alsnog blijven bij de Oostenrijkse renstal. Die keuze maakt Red Bull vooral met Bakoe en Singapore in het vooruitzicht. Dat zijn namelijk twee circuits waar Perez in het verleden sterk heeft gepresteerd én beide races komen kort na elkaar in september.
Bij de strijd om de rijderstitel is de situatie iets minder zorgelijk voor Red Bull. Ondanks de snelheid van McLaren heeft Verstappen nog altijd een vrij grote voorsprong van 78 punten op zijn naaste concurrent Norris. Hierdoor weet de Nederlander dat hij hoe dan ook tot de Grand Prix van Singapore aan de leiding blijft bij de coureurs. Maar ondertussen is niet alleen Norris een uitdager, want ook zijn teamgenoot Oscar Piastri begon voor de zomerstop ineens mee te doen om de bovenste plaatsen.
De MCL38 is doorgaans een beter te doorgronden auto dan de RB20. Bij McLaren lijken er vrijwel geen setup-problemen te zijn en de auto is op elk circuit sterk. Hoewel de onderliggende snelheid van de RB20 misschien nog wel beter is, lijkt de auto veel 'ruwer' en lastiger in het juiste werkvenster te krijgen. Voor Red Bull is het te hopen dat het werk dat in de zomer is gedaan, om de RB20 wat gebruiksvriendelijker te maken, zijn vruchten heeft afgeworpen.
Het ongelijk van Hamilton?
Toen Ferrari in Monaco de tweede overwinning van het seizoen binnenhaalde, leek niemand de overstap van Lewis Hamilton naar Ferrari nog te betwisten. Hoe anders is dat nu, zo'n drie maanden later. De Scuderia heeft het extreem lastig en lijkt de aansluiting deels te zijn verloren met de top, terwijl Mercedes juist een opmerkelijke sprong voorwaarts heeft gemaakt. De Zilverpijen lijken er eindelijk achter te zijn hoe je een F1-auto met ground effect snel kunt laten rijden en het team plukt daar de vruchten van met overwinningen in Oostenrijk, Groot-Brittannië en België. Ook tijdens de kwalificatie gaat het steeds beter, met polepositions in Canada en Groot-Brittannië.
Het wil niet zeggen dat Mercedes terug is, maar ze hebben eindelijk een stijgende lijn te pakken. Op dit moment staat Ferrari met 345 punten op de derde plaats en Mercedes met 266 op de vierde, een gat van 79 punten. Het is echter Mercedes dat de afgelopen races steevast meer punten scoorde dan Ferrari en dus lijkt dat gat niet onoverbrugbaar voor de Zilverpijlen. Het team waaraan hij zijn stercoureur is kwijtgeraakt in de stand achterhalen, zou Toto Wolff een wrange glimlach bezorgen.
De tekst loopt verder onder de afbeelding.
Silly Season op en langs de baan
Er is het afgelopen jaar veel gezegd over Alpine en het grote aantal belangrijke teamleden dat 'team Enstone' de afgelopen maanden verliet. Onder andere de technisch en sportief directeur vertrokken en ook de teambaas, Bruno Famin, zien we na de zomerstop niet meer terug bij het Franse team. Hij wordt vervangen door Oliver Oakes, die overkomt van Formule 2-team Hitech GP.
Dan is er ook nog het feit dat Renault binnenkort waarschijnlijk de stekker uit het motorproject gaat trekken. Het zou betekenen dat Alpine vanaf 2026 niet langer door het leven gaat als een fabrieksteam, maar als klantenteam van, waarschijnlijk, Mercedes. Er gaat dus opnieuw een hoop veranderen bij het Franse team, dus Oakes en zijn technische boegbeeld David Sanchez zullen de tijd moeten krijgen om van de puinhoop bij Alpine weer een goed draaiend F1-team te maken. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar is wel iets waar men bij Alpine over het algemeen niet echt de tijd voor neemt. Of dat nu wel zo is, valt te bezien.
Ook een ander team aan de onderkant van de grid gaat een spannende tijd tegemoet. Williams verraste vriend en vijand door verschillende grote spelers af te troeven in de strijd om de handtekening van Carlos Sainz. Tijdens de zomerstop kwam eindelijk het langverwachte woord van de Spanjaard dat hij na dit jaar bij Williams rijdt.
Williams kent tot op heden een vrij ondermaats seizoen en zal de komende tijd moeten laten zien dat het vertrouwen van Sainz niet ongegrond is. Want nu de Spanjaard zijn keuze heeft gemaakt, zal Silly Season niet lang meer gaan duren. Er zijn nog maar een aantal stoeltjes beschikbaar voor komend jaar, maar eigenlijk is alleen over het tweede stoeltje bij Audi (volgend jaar nog Stake F1) nog niet echt duidelijkheid.
Want bij Alpine, RB en Mercedes lijkt de keuze wel te zijn gemaakt. Alpine zal waarschijnlijk op korte termijn Jack Doohan aankondigen, terwijl Mercedes ook voor een talent uit eigen stal gaat: Andrea Kimi Antonelli. Bij RB zal de keuze vooral gaan tussen Daniel Ricciardo en Liam Lawson. Een andere coureur lijkt op dit moment niet in aanmerking te komen binnen de Red Bull-familie, tenzij Sergio Perez het echt niet kan bolwerken richting 2025.
Ook interessant:
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!