Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toen Formule 1 nog in januari racete

Tegenwoordig moeten de Formule 1-fans het in januari even doen zonder een Grand Prix, maar vroeger werd er nog regelmatig geracet in de eerste maand van het nieuwe jaar.

In januari lijkt de Formule 1 even stil te staan. Althans, in ieder geval voor de fans. De fabrieken draaien op volle toeren om de auto's klaar te krijgen voor het nieuwe seizoen, maar op het circuit gebeurt er weinig tot niets in F1-land. In Europa is het ook lastig om in januari te racen, bijvoorbeeld door vrieskou of een portie sneeuw. Dat is op andere plaatsen in de wereld anders en racen in januari is zeker niet onmogelijk. Sterker nog, in de jaren '50 tot en met de jaren 80' van de vorige eeuw werd er maar liefst 23 keer een Grand Prix gehouden in de eerste maand van het kalenderjaar. Dat ging lang niet altijd goed, maar ook dat had niets te maken met het weer...

GP van Argentinië en de horrorrace in 1953

De allereerste januarirace in de Formule 1 vond plaats in 1953, toen de Grand Prix van Argentinië werd gehouden op 18 januari. Het was de eerste F1-race in Zuid-Amerika, maar het werd er gelijk eentje waar men niet graag aan terugdenkt. In de jaren vijftig bestond veiligheid in de F1 nog niet echt. Veiligheid voor de toeschouwers evenmin. Honderdduizenden toeschouwers kwamen af op het racegeweld van de F1 in Argentinië, op het Autodromo Oscar y Juan Galvez in Buenos Aires om precies te zijn. Het werd veel te druk, maar president Juan Peron verwelkomde iedereen op het circuit. Letterlijk op het circuit: veel toeschouwers liepen tijdens de Grand Prix 'gewoon' op het asfalt, wat natuurlijk voor vandaag de dag ondenkbare situaties zorgde. Je kan je voorstellen dat het niet lang goed gaat met Formule 1-bolides en toeschouwers op het asfalt. Dat ging het ook niet: Nino Farina, de allereerste wereldkampioen in de F1, moest zigzaggend langs de toeschouwers rijden, maar verloor hierbij de macht over het stuur in ronde 31. Hij crashte in het publiek, waarbij dertien toeschouwers om het leven kwamen. Door de paniek die daarna ontstond, kwam een jongen ook nog terecht voor de auto van Alan Brown. Hij overleefde het ongeluk niet. Ondanks alle verschrikkelijke gebeurtenissen werd de race uitgereden en gewonnen door Alberto Ascari. De Grand Prix van Argentinië zou tot en met 1958 worden gehouden in januari, net als tussen 1972 en 1975 en tussen 1977 en 1980.

GP van Zuid-Afrika: het begin van Kyalami

De Grand Prix van Zuid-Afrika in 1965 was ook een speciale: de race werd namelijk gehouden op 1 januari, wat in de koningsklasse (en überhaupt in de autosport) een unieke situatie was. Geen van de aanwezige teams had dit jaar tijd om de F1-bolides te testen voor de seizoensopener, wat voor vraagtekens zorgde op die eerste januari van 1965. Jim Clark won de race met een flinke marge. Er werd toentertijd nog geracet in Oos-London (ja, in Zuid-Afrika) op het Prince George Circuit, maar niet iedereen was er even blij mee. In 1967 werd het circuit verruild voor Kyalami, het nog altijd zeer populaire circuit in Zuid-Afrika. Een jaar later werd er voor de tweede keer ooit een F1-race gehouden op nieuwjaarsdag. Hier won Jim Clark zijn 25ste en laatste Grand Prix in zijn carrière. Niet veel later verongelukte hij in een F2-race. Tussen '67 en '85 werd er ieder jaar geracet op Kyalami met de laatste januari-race in de F1 op 28 januari 1982 in Zuid-Afrika.

GP van Brazilië: thuisracewinnaars op het welbekende Interlagos

In februari 1973 werd de allereerste Braziliaanse GP verreden (in een officieel F1-kampioenschap), maar vanaf '74 werd de race in januari gehouden. Toentertijd waren er zelfs twee races in januari, want de GP van Brazilië was kort na de seizoensopener in Argentinië. De eerste drie officiële Braziliaanse GP's werden allen gewonnen door Brazilianen: Emmerson Fittipaldi in '73 en '74, Carlos Pace in '75, allen op Interlagos, waar vandaag de dag nog altijd op wordt geracet. Een jaar eerder in 1972 werd al wel met F1-wagens geracet op Interlagos. De race werd gewonnen door Carlos Reutemann, maar het telde niet mee in een officieel Formule 1-kampioenschap. Op 25 januari 1976 won de toen regerend wereldkampioen (van zijn eerste titel) de openingsrace in Brazilië op 25 januari. Met Patrick Depailler en Tom Pryce op respectievelijk de tweede en derde plaats was het de eerste keer in vijf jaar dat er geen Braziliaan op het podium stond in een Braziliaanse Grand Prix. In 1987 maakte de F1 een korte uitstap naar het circuit van Jacerepagua, waar het wederom de tweede race was na de seizoensopener in Argentinië. Wederom werd er een race in Brazilië gewonnen door Reutemann. Een jaar later keerde men weer terug naar Interlagos, al werd de race in februari gehouden. In 1980 werd de laatste januarirace op Interlagos gehouden, deze werd gewonnen door de Fransman René Arnoux.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi