Bernd Mayländer is naast Valtteri Bottas die andere merkgenoot van de hierboven afgebeelde Lewis Hamilton. Mayländer bestuurt al sinds jaar en dag de safety car in de Formule 1 en in de afgelopen tien edities van de Grand Prix van Singapore moest hij elke keer wel één keer uitrukken. Sterker nog, in tien edities kwam hij zeventien keer de baan op.
De kans dat we hem vanmiddag ook gaan zien is immens groot en dat kan de strategieën behoorlijk in de war schoppen. Pirelli heeft desondanks de calculator ter hand genomen en bepaald dat een éénstopper het snelst is. Idealiter worden de ultrasofts waar op gestart wordt na zo'n 24 rondjes ingewisseld voor de harste compound, de softs. De complete top tien start echter op de hypersofts. Geen probleem, zegt Pirelli. Dan wisselen zij gewoon na dertien rondjes al naar de softs.
Als alternatief biedt Pirelli de tweestopper aan, waarbij na elf rondjes de hypersofts worden ingeruild voor de ultrasofts, om vervolgens na 25 ronden wéér een nieuw setje ultrasofts te halen. Dit zou weleens de strategie kunnen zijn die Red Bull op voorhand heeft uitgedacht, aangezien Red Bull het enige team is dat voor Max Verstappen én Daniel Ricciardo twee setjes ultrasofts achter de hand heeft. Maar zoals gezegd, de kans dat de strategieën precies zo uitgevoerd kunnen worden als van tevoren is uitgetekend, is nihil. Goed inspelen op de gegeven omstandigheden, dat is het credo. Tel daarbij op dat er pittige onweersbuien rond het circuit verwacht worden en alle recepten voor een waanzinnige Grand Prix zijn aanwezig.
Meest gelezen