Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-baas Brawn: "Silverstone was het perfecte voorbeeld van hetgeen dat F1 wil bereiken"

De Grand Prix van Groot-Brittannië was een waar spektakel. Dat vond ook Ross Brawn. Het was volgens de Managing Director van de Formule 1 een perfecte demonstratie van wat F1 wil bereiken met de nieuwe bolides.

De Grand Prix van Groot-Brittannië was misschien wel de beste race van het seizoen tot nu toe. Sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, laat weten dat deze 'klassieke race in Silverstone een perfecte demonstratie was van wat de F1 wil bereiken met deze revolutionaire, nieuwe auto's.' Hiermee doelt Brawn zowel qua racen als veiligheid: de GP op Silverstone liet het allemaal zien. "Het was een opluchting om te zien dat Guanyu Zhou en Alex Albon geen letsel hadden opgelopen na de grote crash", begint Brawn. "Het is een mooi voorbeeld van de vooruitgang die de Formule 1 en de FIA hebben geboekt op het gebied van veiligheid." "Daarna werden we getrakteerd op een fantastische race", vervolgt Brawn, waarna hij zijn enthousiasme toont over de nieuwe F1-bolides. "Wat mij beviel was de precisie die de coureurs met de auto's hadden. We zagen talloze fascinerende gevechten die meerdere bochten lang doorgingen met meerdere inhaalacties." "De coureurs konden met deze auto's meerdere lijnen rijden en dat maakte het mogelijk dat twee, drie of zelfs vier auto's naast elkaar reden. De kwaliteit van de inhaalacties was ook hoog. De coureurs moesten echt hun best doen om een move te maken, waarbij het geen kwestie was van DRS gebruiken om simpel voorbij te vliegen." Bekijk hieronder het gevecht waar Brawn het onder andere over heeft.

Brawn: "De coureurs zijn erg positief"

Brawn laat weten dat niet alleen de fans hiervan genieten, maar ook de coureurs. "De coureurs zijn erg positief over deze auto's. Ze waarderen allemaal de verandering en de nieuwe mogelijkheid om dichter achter de andere auto's te kunnen rijden." In de jaren hiervoor werd nog wel eens geklaagd dat ze niet dicht op elkaar konden rijden door de 'vuile lucht', waardoor de downforce van de achterliggende auto aanzienlijke minder was. Maar dit jaar gaat dat een stuk beter en kunnen de coureurs elkaar blijven volgen in de bochtige gedeeltes. "De kans om recht achter iemand te zitten en druk uit te oefenen om fouten af te dwingen is aanzienlijk verbeterd. Ik denk niet dat er ook maar één coureur is geweest die dat niet heeft erkend of er niet enthousiast over was", laat Brawn weten. "Het laat zien dat de richting die de F1 en de FIA zijn ingeslagen absoluut de juiste is en dat de sport met het volste vertrouwen die weg kan vervolgen."

Nieuwe F1 cultuur

De afgelopen paar jaar zijn er flink wat regels bijgekomen en aanpassingen doorgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan de komst van de halo, wat hoogstwaarschijnlijk het leven van Zhou heeft gered, en aan de compleet nieuwe auto van dit jaar om het racen te optimaliseren. "De introductie van raceability is een belangrijke verandering voor de F1 in de toekomst. Als er een nalatenschap is van dit tijdperk in de sport, dan is het wel dat raceability nu een factor is waarmee altijd rekening wordt gehouden als er nieuwe auto's worden ontworpen voor de Formule 1. Dat hebben we nog niet eerder gezien." Brawn sluit op iconische wijze af: "Onthoud: het zit in de naam - het zijn auto's om mee te racen."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi