Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andretti Formula Racing

FIA-president benadrukt belangrijk detail voor F1-deelname Andretti

FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een belangrijk aspect benadrukt in het toetredingsproces van Andretti Formula Racing.

Domenicali Ben Sulayem
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft bevestigd dat Andretti verzekerd is van een krachtbron voor haar Formule 1-deelname, als de commerciële voorwaarden worden overeengekomen met de F1 en de teams. Het aspirant-team heeft een cruciaal moment bereikt in zijn poging om toe te treden tot de grid, aangezien het nu de laatste fase van het toetredingsproces ingaat, waarin commerciële besprekingen worden gevoerd met Formule 1 Management (FOM) in haar positie als Commercial Rights Holder (CRH).

Zowel de F1 zelf als de 10 bestaande teams hebben zich negatief opgesteld tegenover het bod van Andretti, waarbij een overeenkomst van vitaal belang is om ervoor te zorgen dat het team op de grid kan komen in 2025, of waarschijnlijker 2026. Hoewel Andretti's inschrijving wordt gesteund door General Motors via het merk Cadillac, is het onwaarschijnlijk dat het team dan al een F1-motor heeft geproduceerd. Dit betekent dat Andretti gedwongen een klantenteam zou worden.

Dit scenario valt onder Appendix 6 van de Sporting Regulations, waarbij de FIA een team zonder power unit een motor toewijst van de bestaande fabrikanten. In de huidige stand van zaken zou dat tussen Renault en Red Bull Powertrains gaan. Zij voorzien op dit moment de minste teams van motoren. De andere fabrikanten Mercedes en Ferrari leveren elk aan drie teams. Ben Sulayem bevestigt dat feit.

"Motoren worden niet in vier of vijf jaar gebouwd"

"Voorlopig moet Andretti een motor van een huidige fabrikant verkrijgen", vertelt Ben Sulayem aan geselecteerde media, waaronder RacingNews365. "Het werkt zo met de regels. Niemand kan het weigeren. Als alle teams nee zeggen [tegen de levering van een motor red.], heeft de FIA de macht om te zeggen: 'Er wordt geloot tussen de twee minst leverende fabrikanten en Andretti neemt er één. Het is geen geheim dat dat nu Alpine en Honda zijn."

Na de overeenkomst over een nieuw motorreglement vanaf 2026, hebben nog meer fabrikanten zich ingeschreven: Audi doet mee als fabrieksteam, Honda keert terug en Ford treedt toe als technische partner van Red Bull Powertrains. Hoewel General Motors en Cadillac geen motoren produceren, zou de gezamenlijke groep kunnen besluiten om dat op een later tijdstip toch wel te doen, zodra het Andretti-project loopt. Dit is iets waar Ben Sulayem "optimistisch" over is.

"We gaan het zien," zegt de FIA-president. "Motoren worden niet in vier of vijf jaar gebouwd. Dit is de Formule 1. Toch ben ik ben optimistisch over de komst van General Motors. In de afgelopen 20 maanden hebben we twee grote toetreders gehad met Audi en Andretti/GM. We zijn op de goede weg om daar een power unit van Cadillac aan toe te voegen. Ik denk dat dat een prestatie is."

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"