Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Geshockeerd' Mercedes loopt mogelijk in op Red Bull en Ferrari na regelwijzigingen FIA

In haar maatregelenpakket tegen porpoising, waarop de FIA vanaf de Franse GP wil gaan handhaven, wordt er ook gesproken over de flexibiliteit van de vloeren van de F1-bolides. De regels zijn op dit gebied verduidelijkt, wat mogelijk betekent dat er een voordeel optreedt voor Mercedes. Althans, dat denken ze zelf, terwijl Toto Wolff nog steeds 'in shock' is.

In Silverstone kregen de Formule 1-teams een geüpdatete conceptversie te zien van de Technical Directive die de FIA voor het eerst uitgaf voorafgaand aan de GP van Canada. Het doel van deze nieuwe regelverduidelijkingen is om het stuiteren van de F1-bolides tegen te gaan of in ieder geval te verminderen. De afgelopen twee races en komend weekend in Oostenrijk wordt er nog data verzameld, maar vanaf de Franse Grand Prix treedt de TD in werking. Er is een formule opgesteld aan de hand van welke de FIA zal controleren of de Formule 1-bolides niet te hevig stuiteren. In de nieuwe versie van de TD is er echter ook een nieuwe passage opgenomen over de plank onder de vloer van de F1-bolides. Die passage verduidelijkt hoe flexibel de plank mag zijn, wat doet vermoeden dat er misschien teams waren die daar van profiteerden.

Wolff in shock

Dat vermoeden bestaat ook bij Mercedes, want Toto Wolff was naar eigen zeggen 'in shock' toen hij hoorde dat de FIA in wilde grijpen bij de mogelijk te flexibele vloeren, zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 . "Het interessante aan deze conceptversie van de Technical Directive is de bewoording over de (flexibiliteit van de) vloer. Sommige teams zijn daar volgens mij iets te ver mee gegaan", zo vermoedt hij, zonder te wijzen naar een specifiek team. "Niemand had een idee dat dit een ding was tot de FIA hier mee kwam tijdens de laatste technische vergadering. Wat in de regels staat en wat de intentie ervan is, is heel duidelijk. Er is geen argument waarom een bepaald onderdeel flexibeler kan zijn dan in de regels is voorgeschreven. Het is een beetje een verrassing. Meer een shock eigenlijk."

Elliott: "De FIA zal ontevreden zijn geweest"

De Technisch Directeur van Mercedes, Mike Elliott, denkt dat het ingrijpen van de FIA impliceert dat er iets niet helemaal eerlijk is gegaan bij de flexibiliteit van de vloeren van de concurrentie. "Er zijn twee interessante aspecten. Werd het gedaan om porpoising onder controle te houden, of was het alleen maar om de auto's lager te krijgen? F1-bolides zijn namelijk altijd heel gevoelig geweest qua rijhoogte. Als je je auto lager bij de grond krijgt, dan zorgt dat voor meer performance." "Of het tot nu toe allemaal eerlijk is gegaan? Wij kunnen dat niet zeggen over andere bolides, dus we moeten er gewoon op vertrouwen dat FIA haar werk doet. Ze zijn blijkbaar ontevreden genoeg om dit soort regels in te voeren, dus we moeten zien wat er vanaf de Franse GP als resultaat zal gebeuren."

Shovlin: "Mercedes profiteert"

Andrew Shovlin, nog een ander Mercedes-kopstuk, vermoedt dat Mercedes kan profiteren van deze aanscherpingen. Hij noemt geen team bij naam, maar door het over 'concurrenten' van Mercedes te hebben, mag je vermoeden dat hij het over Red Bull en/of Ferrari heeft. "Toen dit aan het licht kwam, realiseerden we ons dat er mogelijkheden waren die we misschien niet hebben gebruikt of waar we niet van hebben geprofiteerd. De nieuwe regels zullen dus geen effect hebben op ons, maar de kans is aanwezig dat het onze concurrenten raakt. Daardoor kunnen we weer een beetje dichterbij hen komen."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'