Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes gesterkt na 'teleurstelling' met krachtbron: "Die link werd steeds duidelijker voor ons"

Toen Mercedes dit seizoen haar eerste kilometers maakte, werd meteen duidelijk dat ze problemen hadden. Toto Wolff en Hywel Thomas leggen uit dat het zeker niet alleen porpoising was, maar ook een paar hardnekkige problemen met de krachtbron.

Na jarenlange dominantie begon het jaar slecht voor Mercedes. Ferrari en Red Bull konden direct strijden om de zeges, terwijl de Duitse renstal slechts één overwinning boekte in het hele seizoen. De W13 presteerde niet zoals gehoopt, mede door porpoising. Toch waren er nog meer problemen. Ook op het gebied van de krachtbron zat het niet helemaal lekker, dat werd direct duidelijk in de openingsfase van het seizoen. Hywel Thomas, managing director van de motorentak van Mercedes, legt uit: "Nadat we het circuit op reden was er direct wat teleurstelling. We wisten dat we wat goed te maken hadden en we wisten dat het niet meer kon via de hardware", legt hij uit in de Season Review van Mercedes. Vanwege de 'engine freeze' sinds dit jaar mag er vrijwel niets aan de motor veranderd worden. Een uitzondering wordt gemaakt als de betrouwbaarheid moet worden verbeterd, maar laat dat nou net het sterke punt van Mercedes zijn. "We moesten terug naar de tekentafel om te kijken hoe we nu alsnog door konden ontwikkelen." "We zeiden allemaal: hoe gaan we dat doen in deze nieuwe omgeving? Het werkte uiteindelijk heel motiverend om te kijken hoe we de motor konden ontwikkelen zonder de hardware te upgraden."

Mercedes boekt progressie

Teambaas Toto Wolff legt uit dat het zeker niet makkelijk is om zonder hardware toch verbetering te zoeken bij de krachtbron. "Het is veel complexer om de krachtbron te finetunen op deze manier en elke coureur heeft ook een andere manier van interactie met de motor." De Oostenrijker kan niet anders dan trots zijn op Thomas en zijn werk in het afgelopen jaar. Wolff is blij met de progressie en noemt het belangrijk werk, ook voor de mannen en vrouwen die aan het chassis werken. Thomas vervolgt: "Wat voor ons steeds duidelijker wordt, is de link tussen de krachtbron en het chassis." "Je kan de twee zaken niet apart doorontwikkelen, vooral niet als je performance uit non-hardware moet gaan halen. Je moet zorgen dat de motor beter dan ooit tevoren matcht met het chassis. Vooral in de tweede seizoenshelft hebben we daar fantastische progressie geboekt, wat natuurlijk een goed vooruitzicht is."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi