Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes grijpt in na dramapitstop en opent uitgebreid onderzoek

Na de dramatische Mercedes-pitstop in Monaco, die het einde inluidde van de race van Valtteri Bottas, gaat Mercedes eens goed onderzoeken of het design van haar wielmoer en het materiaal waarvan deze is gemaakt aangepast moeten worden. Zo nodig zal het team veranderingen doorvoeren.

De Grand Prix van Monaco kwam voor Valtteri Bottas wel tot een heel knullig einde. De Fin kwam binnen voor een pitstop, maar zijn rechter voorwiel kwam niet van de auto doordat er iets mis ging met de wielmoer. Toto Wolff zei kort na de race dat zijn coureur door te vroeg te stoppen had bijgedragen aan het probleem . Nu zegt hij dat de uitvalbeurt door een combinatie van factoren is ontstaan. Duidelijk is in ieder geval dat er geen hoofdschuldige is, zo vertelt Wolff. "Er zijn altijd vele verschillende factoren die bijdragen aan zo'n catastrofale blunder. De monteur die verantwoordelijk was voor de band is een van onze beste en meest fitte mensen uit het team. Er komt altijd van alles samen, het is nooit de fout van een iemand. Er zijn altijd meerdere lagen." Mercedes gaat dan ook uitgebreid op onderzoek en actie ondernemen waar nodig. "Na zo'n grote fout moeten we het design van de wielmoer nog eens onder de loep nemen, maar ook het materiaal waarvan het is gemaakt, omdat het voor de monteurs niet mogelijk hoort te zijn om de wielmoer zo vast te draaien dat deze er niet meer afkomt." De teleurstelling binnen het team was logischerwijs groot, maar volgens Wolff moet het team er voor zorgen dat het van de gebeurtenissen leert. "Het is een interessante combinatie van emoties als je realiseert dat het fout gaat. Eerst komt de woede, dat is heel normaal, maar je moet je emoties kunnen controleren en je afvragen: 'Oke, wat is er gebeurd? Wat kunnen we doen om de situatie te optimaliseren?'" "Als dat op de korte termijn niet lukt", vervolgt de Oostenrijker. "Dan moeten we kijken hoe we dit soort fouten in de toekomst kunnen voorkomen en hoe we het proces kunnen optimaliseren. Alleen als je een veilig omgeving creëert, waar werknemers van zich kunnen laten horen en de tekortkomingen durft te analyseren, alleen dan kan je met oplossingen komen en fouten in de toekomst voorkomen. Het is een emotionele rollercoaster."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi