Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes-voorganger Hamilton toonde aan: aan een sabbatical kleven risico's

Lange tijd waren er maar twee antwoorden op de vraag: stopt Lewis Hamilton met de Formule 1? Deze maand echter ging het ook steeds vaker over een mogelijke sabbatical, maar bij Mercedes heeft men eerder onsuccesvol meet dat bijltje gehakt.

Gaat Lewis Hamilton door met de Formule 1 in 2022? Die vraag hangt boven de Formule 1 en daarop zijn meerdere antwoorden mogelijk. Natuurlijk 'ja' en 'nee', maar wat te denken van een minder definitieve tussenoplossing? Wat te denken van een sabbatical? Het is een term die steeds vaker voorbijkomt. Je mag je echter afvragen of een sabbatical wel zo verstandig is. Een sabbatical houdt in dat je als coureur minstens één jaar iets anders gaat doen om vervolgens terug te keren in de sport. Fernando Alonso is daarvan het meest recente voorbeeld en het moet worden gezegd, dat vergaat hem lang zo slecht nog niet. Echter, het is maar zeer de vraag of ook Hamilton op zijn oude niveau terug kan komen. Dat heeft echter niks met de kwaliteiten van Hamilton te maken, als wel met de grote veranderingen in de Formule 1. Als hij nu zegt 'ik kom later weer terug', dan heeft hij op geen enkel moment met de nieuwe Formule 1-bolides gereden. Met zijn aversie tegen de simulator mag je ervan uitgaan dat hij er ook in de sim nog niet veel ervaring mee heeft opgedaan. In dat geval wordt het veel lastiger om terug te keren dan wanneer de auto's gedurende jouw afwezigheid nagenoeg hetzelfde zijn gebleven. De anderen hebben dan een voorsprong genomen die je niet zomaar meer inhaalt. Bovendien zijn de jonkies die nu als supertalenten worden aangemerkt wéér een jaar beter geworden. Ook dat zal een latere terugkeer tot een lastige exercitie maken.

Kan Hamilton wat Schumacher niet kon?

Meest sprekende voorbeeld van die stelling is de man wiens stoeltje Lewis Hamilton in 2013 overnam bij Mercedes: Michael Schumacher. Met zeven wereldtitels op zak was hij de succesvolste Formule 1-coureur aller tijden toen hij in 2010 terugkeerde op de Formule 1-grid. Als iemand dat kon, dan was gezien zijn cv hij het wel, toch? Echter, de auto's van 2010 waren niet meer de auto's waarvan hij in 2006 afscheid nam, net zoals de Pirelli-banden niet meer dezelfde waren als de Bridgestones in zijn Ferrari-tijd. Schumacher keerde terug in een andere Formule 1, en hoewel het Mercedes van toen nog niet de winnende machine was die het later zou worden, kon niet alles aan de auto worden toegeschreven. Schumacher kwam tekort, in de eerste plaats vaak ten opzichte van teamgenoot Nico Rosberg, die toch niet zo hoog werd aangeslagen als de recordkampioen. Als Hamilton nu stopt, keert ook hij terug in een nieuwe Formule 1, waar anderen dan al wel minstens één jaar aan hebben kunnen proeven. Ook nu geldt dat niet alleen de auto's anders zijn, maar ook de banden, aangezien de F1 overstapt van 13- naar 18-inch banden. Dat voelt anders, dat rijdt anders. Het is niet gezegd dat Hamilton die veranderingen na enige tijd afwezig te zijn geweest niet kan verwerken, maar het is wel iets om heel erg goed over na te denken. Bovendien zou een dergelijke call, als Hamilton al de vrijheid geniet die zomaar te maken, Mercedes voor een probleem stellen. Want moet men dan uitgesteld een stoeltje vrijhouden voor Hamilton? En zo ja, wie is er 'gek genoeg' om zich voor slechts één jaar voor het karretje van Mercedes te laten spannen. De kans is groot dat Mercedes Hamilton geen andere opties laat: 'of je stopt niet, of je stopt helemaal'.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'