Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Opschudding voorspeld in F1: 'Hoop dat Red Bull en Mercedes niet meer vooraan rijden'

Pirelli heeft voor het Formule 1-seizoen van 2022 compleet nieuwe banden geproduceerd. In gesprek met RacingNews365 vertelt Paul Hembery van Pirelli voor welke uitdagingen de teams stonden. Daarnaast geeft hij aan dat hij liever andere banden had gezien.

2022 wordt een heel interessant jaar in de Formule 1. Door nieuwe technische reglementen zien we aankomend seizoen compleet andere auto's over de circuits razen. Daarnaast zullen de coureurs dit jaar ook met andere banden rijden. De F1 zegt vaarwel tegen de relatief 13-inch banden en stapt over naar grotere banden van 18 inch. RacingNews365 sprak exclusief met Paul Hembery van Pirelli, ooit chef Motorsport voor de Italiaanse bandenfabrikant en nu verantwoordelijk voor het merk in Latijns-Amerika. Hembery legt uit dat een dergelijke overstap naar grotere branden tot enkele problemen kan leiden bij de verschillende teams. "De teams hebben door de jaren heen een hoop data van de vorige generatie banden verzameld, die data kunnen ze nu weggooien. Er zijn een hoop onbekende factoren voor de teams. Ze weten niet hoe de banden in de praktijk zullen reageren", legt de Engelsman uit.

Nieuwe F1-auto is snel in simulator

F1-teams hebben echter al een beetje kennis kunnen maken met de nieuwe 18-inch banden. Gedurende het 2021-seizoen hebben verschillende teams een test uitgevoerd met de nieuwe banden en na afloop van het seizoen testte elk team (behalve Williams) met een zogenaamde Mule-car. Dit was een F1-auto van een paar jaar oud, die speciaal werd aangepast zodat de nieuwe grotere banden eronder konden worden gemonteerd. Maar de combinatie nieuwe auto en nieuwe banden is door geen enkel teams nog in de praktijk getest. Dit gaat de komende weken gebeuren door speciale shakedowns en tijdens de officiële testdagen van de Formule 1. Daarnaast wordt er natuurlijk veel werk verricht in de simulator en die tests zijn veelbelovend weet ook Hembery. "Als ik iets kan afleiden van wat ik heb gehoord, dan is het totaalpakket (nieuwe banden + nieuwe auto, red.) waarschijnlijk veel sneller dan wat iemand had voorzien toen de regels gemaakt werden."

'Toont het vernuft van de mensen in de F1'

"Het zou me niet verbazen als we, zeker aan het eind van het seizoen, rondetijden zien die niet veel verschillen van wat de afgelopen jaren hebben gezien. Dat is op veel vlakken wel een verrassing", geeft Hembery toe. Toen het nieuwe technisch reglement werd geïntroduceerd werd er door iedereen gedacht dat de F1-auto's in 2022 juist één of zelfs meerdere seconden per ronde langzamer zouden zijn dan het jaar ervoor. Het feit dat deze verwachting geen werkelijkheid lijk te gaan worden tont het 'vernuft' van de knappe koppen in de Formule 1. "Je denkt dat iets een enorme uitdaging zal worden en dan laten ze hun hersenen werken en zie daar, voordat we zelfs begonnen zijn, denken ze dat ze niet ver van de voorgaande tijden af zullen zitten", aldus de Pirelli-man.

Hembery verwacht verrassingen

Hembery denkt dat de nieuwe banden nog wel eens voor opschudding kunnen zorgen als we hem vragen of het mogelijk is dat de teams de plank volledig misslaan. "Dat gebeurt vaak wel als er grote veranderingen zijn. Het zal erom draaien hoe de banden als pakket samengaan met het chassis en de aerodynamica. Dat wordt de uitdaging, om de balans juist te krijgen, vooral aan de achterkant van de wagen. Er zijn een boel dingen, zoals temperatuurmangement, waar de teams nog weinig begrip van hebben bij de nieuwe banden." "Het is altijd afwachten bij regelveranderingen, maar als fan hoop je natuurlijk dat alles een beetje op een hoop wordt gegooid. Natuurlijk bedoel ik dat niet negatief richting Red Bull en Mercedes, maar als fan wil je wat anders zien, ongeacht het respect dat je hebt voor het werk van de topteams", zo is de Brit goudeerlijk, al verwacht hij dat de twee topteams van vorig jaar ook in 2022 ver vooraan zijn te vinden. "De vorige jaren zagen we bij grote veranderingen dat er teams waren die er mee worstelden en teams waren die domineerden. Dat zouden we nu dus ook kunnen verwachten, maar aangezien er weinig veranderingen zijn aan de motoren verwacht ik nog steeds een sterk Mercedes en een sterk Red Bull. Het is nog even afwachten waar Ferrari staat met de nieuwe regels, en hetzelfde geldt voor McLaren, dat steeds dichter en dichter naar de top kruipt. Naar Alpine, dat enorm heeft geïnvesteerd in het team, ben ik ook heel benieuwd."

Hembery had liever andere banden gezien

De Engelsman onthult dat hij eigenlijk geen grote voorstander is van de nieuwe 18-inch banden. Hembery vindt dat die banden al te veel worden gebruikt in andere klassen en had liever gezien dat Pirelli een nog iets grotere band had gemaakt voor de Formule 1. "Op sommige vlakken was ik erg te spreken over de 13-inch banden, omdat ze de Formule 1-auto's een totaal ander uiterlijk gaven. Het was mogelijk interessanter geweest om over te stappen op 19-inch banden", vindt de man van Pirelli. "Ik kan me maar één kampioenschap herinneren waar 19-inch banden gebruikt worden, dat is het Ferrari Challenge-kampioenschap (een competitie met één type Ferrari waar teams alleen de set up van kunnen veranderen, red.). 18-inch banden zien we al veel in bestaande kampioenschappen, dus misschien hebben we daar een kans laten liggen", geeft Hembery toe.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi