Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de F1-bazen de Nederlandse Grand Prix nog jaren op de kalender willen houden

De GP van Nederland staat sowieso nog in 2022 en 2023 op de Formule 1-kalender, maar hoe lang mogen we de Dutch Grand Prix daarna nog verwelkomen op Circuit Zandvoort? RacingNews365 besprak het in een exclusief interview met circuitdirecteur Robert van Overdijk.

Na een geslaagde 'eerste' editie van de Dutch Grand Prix - na 36 jaar keerde de Formule 1 vorig jaar weer terug op Nederlandse bodem - strijkt de koningsklasse van de autosport van 2 tot en met 4 september aanstaande wederom neer op Circuit Zandvoort. Vorig jaar was het een groots volksfeest, toen Max Verstappen voor het oog van 70.000 knotsgekke fans de overwinning greep. In 2019 werd aangekondigd dat de Formule 1 weer zou gaan racen op het Noord-Hollandse duinencircuit. Er werd een driejarig contract getekend, dat tot en met 2022 door zou lopen, maar vanwege de coronapandemie ging er een streep door de 2020-editie en werd er nog een jaar achteraan geplakt. Tot en met in ieder geval 2023 zal er in Zandvoort worden geracet, maar gaat het feest daarna nog langer door? RacingNews365 sprak met Robert van Overdijk, algemeen directeur van CM.com Circuit Zandvoort over het nu, maar ook vooral over de toekomst. Hoe lang blijft de Nederlandse Grand Prix nog op de kalender staan? Het Formule 1-management (FOM) is na de eerste van in ieder geval drie edities in ieder geval razend enthousiast, zo vertelt de Brabander. "Vanuit de FOM hebben we eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord. Natuurlijk vonden zij het jammer dat we het entertainmentstuk vorig jaar niet uit konden rollen (omdat er vanwege de coronamaatregelen maar twee derde van de capaciteit kon worden gebruikt, red.), maar volgens mij hebben bijvoorbeeld Christian Horner, Toto Wolff, maar ook Stefano Domenicali het gezegd: qua fan engagement hebben we denk ik iets neergezet dat next level is. De plaatjes die de wereld overgingen, die waren natuurlijk fantastisch." Het echte, complete festivalgevoel ontbrak vanwege de eerdergenoemde maatregelen helaas nog tijdens de Grand Prix in 2021, maar dit jaar moeten de fans ook rond het circuit hun ei helemaal kwijt kunnen bij verschillende podia. Gevraagd of de handen van Van Overdijk daarom begonnen te jeuken toen hij het spektakel zag dat men afgelopen april in Miami op touw had gezet, looft hij de organisatoren aldaar, maar benadrukt de directeur dat het er in Nederland heel anders aan toe gaat. "We hebben met Miami best wel veel contact gehad, want voor hen was het ook de eerste keer. Natuurlijk was het schitterend, maar zij richtten zich eigenlijk veel meer op de hospitality, heel veel zakelijke gasten, het hoge segment. Die gekkigheid op de tribune heb ik daar niet gezien. Het was een andere soort race, ook next level , maar net voor een ander segment. Voor ons is het meer een Koningsdag-achtig evenement, maar in Miami was het veel meer gericht op de zakelijke gast."

Pas na september besluit over de toekomst

Na de 2023-editie van de Dutch Grand Prix loopt het huidige contract tussen de organisatie en de FOM dus af. Terwijl de Grands Prix in België en Frankrijk onder druk staan, heeft Van Overdijk er alle vertrouwen in dat de GP van Nederland niet hetzelfde lot beschoren is. Een contract à la Bahrein of Australië, die het komende decennium al verzekerd zijn van de organisatie van een jaarlijkse F1-race, zit er niet in. Dat heeft te maken met het feit dat de overheid in Nederland geen enkele cent bijdraagt. "Uiteindelijk moeten wij een besluit nemen over het contract na jaar drie. FOM heeft al duidelijk laten merken dat ze erg blij zijn met deze race op de kalender. Anderen staan natuurlijk in de rij, dat is één, maar wij maken ons met hetgeen dat we hebben laten zien denk ik geen zorgen dat we ons plekje op de kalender niet kunnen behouden." "Wat wel belangrijk is, dat is twee, is dat we een evenement zijn dat honderd procent privaat gefinancierd is. Vorig jaar hebben we al een corona-editie moeten draaien, dus de risico’s die je loopt zijn enorm. In dat kader moeten we dus wel elke keer een hele afgewogen beslissing nemen over het contract. Gaan we dat weer een aantal jaar verlengen?" Je zou kunnen zeggen dat de Nederlandse Grand Prix haar verbintenis kan verlengen tot en met 2028, want tot dan heeft publiekslieveling Max Verstappen een contract bij Red Bull. Zo simpel is het volgens Van Overdijk natuurlijk niet, maar het moge wel duidelijk zijn dat het enthousiasme in ons eigen landje momenteel nog onverminderd aanwezig is. Maar dat kostenplaatje... "Dat zou je kunnen zeggen", lacht Van Overdijk over een F1-contract tot en met 2028. "Aan de andere kant kennen we de situatie toen Schumacher een aantal keer wereldkampioen was geworden. Toen kwam er ook geen hond meer kijken naar de Grand Prix in Duitsland. Maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken." "Het is in ieder geval een fantastisch evenement, Max staat bovenaan in het kampioenschap en nog steeds is heel Nederland enthousiast over de race. Het klopt allemaal, we staan er fantastisch op bij de FOM, maar we moeten wel elk jaar het bonnetje zelf helemaal betalen. Dat zijn gewoon hele grote risico’s. We staan er heel positief in, laat dat helder zijn, maar we hebben afgesproken dat we er ná de komende Dutch GP pas een besluit over nemen."

GP Nederland heeft de perfecte 'mix'

Nog even geduld dus tot er meer bekend zal worden over de toekomst van de Dutch Grand Prix. Terwijl de FOM razend enthousiast is over de race in Zandvoort, is het bij onze zuiderburen een ander verhaal. De kans is namelijk groot dat de Grand Prix van België zal verdwijnen van de Formule 1-kalender, terwijl er ook vraagtekens staan achter de race in Monaco en de Franse GP al helemaal ten dode opgeschreven lijkt te zijn. Volgens Van Overdijk verschillen die races echter wezenlijk met het raceweekend in Nederland. Het ontbreekt hen namelijk aan innovatie, denkt hij. "Uiteindelijk is het signaal, los van Monaco - want dat is denk ik gewoon een politiek spel tussen Monaco en de FOM en ik verwacht niet dat die race van de kalender verdwijnt - dat circuits die een rijke historie hebben maar de afgelopen jaren te weinig hebben geïnnoveerd qua concept, onder druk staan." "Frankrijk bijvoorbeeld. Voor Spa geldt hetzelfde, ook al is dat misschien wel het allermooiste circuit op de kalender. Het wordt, en dat geldt voor veel Europese races, nog heel traditioneel georganiseerd. Wij hebben laten zien dat we wel degelijk een traditioneel circuit zijn – en dat wil Domenicali – maar het concept, die mix, is er een geweest die er nog niet was. Miami heeft die mix ook niet. Het is een splinternieuw circuit, maar wat betreft de mix van een traditioneel circuit met een heel vooruitstrevend concept, daar hebben wij wel een benchmark gezet." Al met al is de race in Zandvoort dus one of a kind . Plannen voor een jachthaven midden op het circuit, net zoals in Miami, die zijn er niet, zo lacht Van Overdijk als we hem daar gekscherend naar vragen. "Dat is wel een leuke opmerking. Charlie Whiting kwam hier jaren geleden om te inspecteren of F1 hier überhaupt zou kunnen werken. Hij zei: het eerste wat jullie moeten doen, is het rechte stuk met een paar honderd meter verlengen. Ik zei 'Charlie, dan hebben we over 30 jaar nog geen vergunning'. Hetzelfde geldt voor de jachthaven", zo eindigt hij met een knipoog.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi