Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen ondanks een motorwissel in parc fermé geen gridstraf krijgt

Een gloednieuwe motor voor Max Verstappen, die slechts enkele uren voor de race werd geïnstalleerd in zijn Red Bull RB18. Een straf krijgt hij niet. We leggen uit waarom.

Max Verstappen heeft voor de Hongaarse GP een gloednieuwe motor tot zijn beschikking. Deze werd op zondagochtend gewisseld, terwijl de Red Bull-bolide al in parc fermé stond. Eigenlijk mag er dan niet echt meer aan de wagen gesleuteld worden. Waarom kreeg Verstappen eigenlijk geen straf?

Binnen de toegestane hoeveelheid

Ten eerste leggen we even kort uit wat de meesten waarschijnlijk al weten. Terwijl de Ferrari-mannen beiden al een straf hebben geïncasseerd voor het in gebruik nemen van een vierde motor, gaat het bij Red Bull vooralsnog relatief goed. Er zijn binnen de reglementen namelijk drie motoren per jaar toegestaan, maar bij Red Bull zat men in tegenstelling tot de concurrentie tot zondagochtend nog braaf op twee gebruikte motoren. De nieuwe motor van Verstappen is exemplaar nummer drie, dus om die reden zou hij hoe dan ook een gridstraf zijn ontlopen. Later in het seizoen zal de Nederlander echter wel een straf krijgen als hij opnieuw wisselt naar een nieuwe motor. Er zijn nog negen races te gaan, dus het wordt nog interessant om te zien of Verstappen het uit kan zingen tot aan het einde van het jaar met zijn beschikbare motoren.

Wissel binnen parc fermé

Goed. Geen straf dus vanwege een overtreding van de maximale hoeveelheid exemplaren motoren. Toch roept een motorwissel enkele uren voor de race een aantal vragen op. De auto's staan sinds het begin van de kwalificatie namelijk in het zogeheten parc fermé. Dit houdt in dat er voorafgaand aan de Grand Prix vrijwel niets meer veranderd mag worden aan de wagens, op enkele, vaak kleine uitzonderingen na. Een nieuwe motor lijkt, als je het zo leest, al helemaal niet onder de uitzonderingen te vallen. Er zit echter een mechanisme in de regels dat ervoor zorgt dat een coureur als Verstappen, die problemen ervaart met zijn motor tijdens de kwalificatie, toch straffeloos een motorwissel mag ondergaan. Er moet dan een duidelijke reden ten grondslag aan een motorwissel liggen. In dat geval moet Red Bull schriftelijk toestemming vragen aan de FIA en moet het vervangende exemplaar motor van dezelfde specificatie zijn. De autosportbond moet de aanvraag vervolgens goedkeuren als het duidelijk wordt dat een team aan alle voorwaarden voldoet voor het straffeloos doorvoeren van wijzigingen in parc fermé. Dit was dus het geval bij zowel Verstappen als Perez, want ook de Mexicaan mocht zonder gevolgen een nieuwe motor laten installeren. Wat bij hem de precieze reden was, is niet duidelijk, maar bij de Nederlander komt het overduidelijk door de problemen tijdens zijn kwalificatie. Bij Gasly, die op P19 van start zou gaan, was dat daarentegen niet het geval. Hij kreeg wel straf, wat erop wijst dat het louter een tactische wissel was van AlphaTauri, aangezien hij daar op de startopstelling slechts een enkele plek door terugvalt naar P20.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'