Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

F1-teambazen reageren op dreigend vertrek Renault

Renault lijkt de Formule 1 binnenkort vaarwel te zeggen als motorfabrikant. Verschillende teambazen reageren teleurgesteld op het dreigende vertrek.

Gasly FP2 Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Alpine-teambaas Bruno Famin bevestigde op de vrijdag in België indirect dat het motorproject van Renault eind 2025 gaat stoppen. Dat betekent dus dat er dan niet meer gewerkt wordt aan Formule 1-motoren vanuit het Franse kamp. Daarbij is Alpine van plan om over te stappen naar een andere motorleverancier. 

Hoewel er al sinds juni over wordt gespeculeerd en gerapporteerd, kwam de aankondiging van Famin over de power unit enigszins als een verrassing. Het zou een slechte zaak zijn voor de Formule 1 wanneer een motorfabrikant besluit er mee te stoppen, zo zijn verschillende teambazen van mening.

"Ik denk dat het altijd slecht nieuws is als je een OEM (Original Equipment Manufacturer, oftewel motorfabrikant) verliest", aldus Laurent Mekies, teambaas van Visa Cash App RB (RB) tegenover onder meer RacingNews365. "Een van de grote doelen van de nieuwe regelgeving in 2026 is natuurlijk om meer motorfabrikanten aan te trekken. Dus uiteindelijk, als het gaat zoals Bruno heeft gezegd, betekent het dat we plus één krijgen met Audi en min één met Alpine." 

"Ik denk niet dat het goed nieuws is, maar gelukkig komt het op een moment dat er veel fabrikanten in de Formule 1 zitten. Ik zou dus zeggen dat de sport zich deze verandering goed kan veroorloven. Maar het is nooit goed nieuws als we een motorfabrikant verliezen."

Uitstap Renault zou 'jammer' zijn

Naast Mekies reageren ook Fred Vasseur van Ferrari en Alessandro Alunni Bravi van Stake F1, dat vanaf 2026 door het leven gaat als Audi, op het naderende vertrek van Renault. Zij richten zich op de menselijke kant van de mogelijke gevolgen van de plannen om de productie van power-units te staken.

"Ik richt me meer op de mensen bij Renault", aldus Vasseur. "Ik ken het bedrijf heel goed, ik heb er jaren gewerkt. Ik ben mijn carrière in 1992 begonnen bij Renault en ik ben erg gehecht aan Renault. Ik vind het dus jammer." Hoe denkt Alunni Bravi erover? "Ik ben het helemaal eens met Fred, want ik denk dat dit op dit moment van cruciaal belang is. Ik denk dat we dit gevoel met Bruno kunnen delen: mensen zijn belangrijk en we moeten ons op hen richten."

De teambaas van Stake F1 vervolgt: "Wat ik ook begrijp, is dat deze beslissing geen verband houdt met het nieuwe PU-reglement of met het traject dat de Formule 1 volgt naar 2026. Ik denk dat het PU-reglement zeer aantrekkelijk is voor nieuwe fabrikanten en Audi is natuurlijk het perfecte voorbeeld van de interesse die er dankzij dit nieuwe reglement vanuit de auto-industrie bestaat om deel te nemen aan de Formule 1. Dit is de pijler van de technologie en de beste testbank voor de toekomstige technische oplossingen op het gebied van mobiliteit", aldus de teambaas van Stake F1.

"Ik denk dus dat dit iets anders is dan het besluit van Renault. En ik denk dat we hier als Formule 1 duidelijk over moeten zijn. Dit kan soms gebeuren. Maar zoals Fred al zei, wat nu belangrijk is, zijn de mensen. En ik hoop dat het project dat Bruno aan het ontwikkelen is doorgang zal vinden, want Bruno zelf en de mensen in Viry-Châtillon, die ik ook persoonlijk ken, verdienen het", zo sluit Alunni Bravi af.

Wat vind jij? Is het vertrek van Renault een nederlaag voor de Formule 1? Reageer hieronder in de poll!

Praat mee!

Viaplay
x
Afwijkend tijdschema Tijdschema Formule 1 GP Azerbeidzjan