Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Groot-Brittannië 2024

Zorgen bij Silverstone door Verstappen-dominantie: "Dat is zeker een stuk moeilijker geworden"

Is de Formule 1 wel of niet aantrekkelijk door de dominantie van Max Verstappen in de afgelopen jaren? De meningen daarover lopen uiteen. Nu laat Stuart Pringle, de directeur van de GP van Groot-Brittannië, van zich horen.

Start race Silverstone 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Silverstone is al jarenlang een van de vaste krachten op de Formule 1-kalender en dat blijft ook nog wel een tijdje zo. De Grand Prix van Groot-Brittannië wordt namelijk tot en met 2034 georganiseerd op het iconische circuit. Toch is het ook voor het altijd populaire evenement niet gemakkelijk om uitverkocht te raken. Zeker nu Max Verstappen de dominante factor is in de Formule 1.

"Historisch gezien hebben we altijd tot het einde moeten promoten, maar er was zeker een duidelijke terugslag na corona. Dat was niet uniek voor de motorsport of de Formule 1. Het was ook te zien bij andere sport- en entertainmentevenementen", zo vertelt Stuart Pringle, directeur van de GP van Groot-Brittannië, tegenover Autosport. "Maar als er een grote kans is op dezelfde winnaar en zo het gevaar uit de sport wordt gehaald, haalt dat de scherpe kantjes eraf. Vorig jaar was er veel herhaling in de zin van dat één team domineerde en dit seizoen ging op dezelfde manier van start", zo legt Pringle verder uit.

"De dingen veranderen nu misschien. Ik erken dat we een aantal jaren hebben gehad waarin een Britse coureur het kampioenschap domineerde en dat vonden we als Britse promotor niet zo erg! Maar het is zeker een stuk moeilijker geworden nu Red Bull domineert", aldus de directeur.  "Ook moet je als promotor je strategie voor de ticketprijzen goed krijgen. Je zou deze dingen kunnen versnellen als je de prijs verlaagt. Maar we hebben dure rekeningen te betalen, en dan hebben we het nog niet eens over de promotiekosten. Het gaat erom dat we een strategie kiezen en ervoor zorgen dat die werkt."

Bewijs

Daarbij speelt ook een verandering in de samenleving mee. "Ik denk dat de maatschappij over het algemeen dingen later boekt. Ik heb met andere promotors gesproken en die zeiden hetzelfde. Mensen zijn tegenwoordig gewend aan onmiddellijke bevrediging: ik wil dit doen, dus ik ga het nu boeken. Ze denken er niet over na om dingen een jaar van tevoren te boeken."

Pringle vervolgt: "We zijn een promotor. We moeten mensen stimuleren om geld uit te geven en we hebben geld nodig in de business. We moeten weten dat we onze rekeningen kunnen betalen. Dus ik heb er geen enkel probleem mee om mensen te stimuleren en te belonen voor vroeg boeken. Als je een late beslissing neemt om te komen, dan doe je dat in de wetenschap dat je weet wat het gaat kosten. Ze hebben een keuze of ze wel of niet willen komen voor die prijs."

"Je kunt vandaag de dag nog steeds een driedaags weekendticket kopen voor £359, inclusief de vrijdagavond met bijvoorbeeld Stormzy, Pete Tong en Rudimental en een zitplaats op de tribune in het weekend. Het kost £100 om één voetbalwedstrijd te bekijken. De waarde is er dus. En het bewijs is dat de 488.000 mensen die vorig jaar een bezoek brachten, dat ook vonden. Dus ik denk dat het werkt", zo sluit hij positief af.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull zullen orde op zaken stellen in Spanje

Is Red Bull In Spanje als vanouds weer de gedoodverfde favoriet of zijn de problemen substantiëler van aard? Heeft Mercedes definitief de aansluiting gevonden? Het zijn vragen waarover de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zich buigen in onze kakelverse nieuwe Formule 1-podcast. Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Lawson of Ricciardo? Marko 'bevestigt' nieuwe line-up VCARB