Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coureurs vellen oordeel over sprintrace: de meningen verschillen

Niet iedereen is even enthousiast over de opzet van het Britse Grand Prix-weekend, maar de meeste coureurs vonden het een geslaagd experiment. Toch zetten sommige coureurs wel wat kanttekeningen bij het sprintraceformat.

Afgelopen raceweekend werd er voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 een sprintrace gehouden. Officieel ging het door het leven als de sprintkwalificatie, maar in de volksmond noemt iedereen het eigenlijk een sprintrace. Zo ook de coureurs, die verschillende meningen hadden over het nieuwe weekendformat dat voor het eerst werd getest, alvorens het volgend jaar misschien vaker dan drie keer in wordt gevoerd. Sergio Perez, die de slechtste sprintrace kende van iedereen, was niet overtuigd van de nieuwe opzet. "Het format is heel anders. We moeten nog even wachten, maar het is vooral gedaan voor de fans. Van mijn kant is het format een beetje te afwijkend. De tweede training voelt als een verspilling van onze tijd. De opzet is niet echt logisch. Vooral de tweede training, de manier waarop we die afwerken. Het voelt een beetje nutteloos nu voor de coureurs en de teams. Je kan je eigenlijk voor niets voorbereiden. Niet voor de sprint en niet voor de race. Iedereen probeert zich in te houden", zo zucht hij. Zijn collega Sebastian Vettel vond de sprintrace zelf, iets nieuws, helemaal geen slecht idee, maar de manier waarop er met de statistieken wordt omgesprongen vindt hij niet in orde. "Het wordt raar en we moeten direct vlammen met slechts een uur vrije training." "Maar de officiële poleposition gaat naar de winnaar van de sprintrace? Dat wist ik niet. Dat vind ik echt verkeerd. Pole is de snelste ronde in de kwalificatie, dus dat is gewoon wat verwarrend. Als we in de toekomst er tien per jaar doen, dan is het gewoon raar. Pole hoort te gaan naar degene die de snelste is over een enkele ronde. Voeg gewoon een nieuwe kolom toe aan de statistieken!", oppert hij.

De rest van de coureurs waren overwegend positief. Charles Leclerc, die afgelopen raceweekend schitterde, kan niet wachten tot de volgende sprintrace. "Ik genoot er enorm van. Ik hou van het nieuwe format. Op vrijdag ben ik normaal heel erg verveeld en wil ik gewoon dat het zaterdag wordt, want dan wordt het pas echt serieus. Nu was het tenminste meteen serieus! Ik kijk uit naar de volgende sprintraceweekenden." Max Verstappen kon na zijn overwinning in de sprintkwalificatie ook wel genieten van de intensiteit die bij de race kwam kijken. "In het begin was het natuurlijk mooi dat je minder brandstof aan boord hebt dan tijdens een normale Grand Prix. Daarom zijn de wagens van nature sneller, daar houd je als coureur natuurlijk van, want je wagen komt iets meer tot leven. Dat was dus leuk vergeleken met een zwaardere wagen en een sloom begin, dus ja ik heb er wel van genoten." Als eerste en enige winnaar weet de Red Bull-coureur wat de manier is om het te flikken. Hij legt uit. "Het is belangrijk om een goede start te maken en een foutloze eerste ronde af te leggen. Vervolgens probeer je het tempo te vinden en de pace vast te houden. Daar probeerde ik me ook op te focussen voordat ik in mijn wagen stapte. Als dat dan lukt, is het natuurlijk geweldig. Al met al ben ik niet heel erg uitgedaagd tijdens de race", aldus de Nederlander. Bij McLaren waren de coureurs ook relatief enthousiast. Norris vertelt: "Het was anders, het was zwaar, want je pusht echt de hele tijd. Dus het geeft op een manier wel iets meer stress, maar de race was ook niet heel lang, dus je kan wel hard pushen zonder al te veel gevolgen. Ik ben er tevreden mee, maar het is wel kort. Je begint, je pusht en dan opeens is de zwart-wit geblokte vlag daar." Daniel Ricciardo valt zijn teamgenoot bij. "Ik hoop dat de fans het leuk vonden, want ik wel. Het was een snelle en intense race waar ik van heb genoten. De manier waarop ik het heb aangepakt, is dat ik op zondag verder vooraan wil starten dan op zaterdag. Het was een kleine overwinning dat ik een plek heb gewonnen tijdens de sprintrace en het was wel leuk. Na een ronde of tien was ik ongeveer gesetteld, maar omdat Alonso achter ons voor de zachte band koos was het wel echt een leuke race." Mick Schumacher, die vanwege zijn tegenvallende materiaal ver achteraan rondreed, zag de voordelen van de race wel, maar hoopt niet dat het vaste kost wordt in de koningsklasse van de autosport. ""Het is interessant. Het was anders dan wat we eerst hadden." "Als we alles interessanter willen maken, dan is dit mooi voor de fans", vervolgt de jonge Duitser. "Zij zien twee dagen races, maar ik denk niet dat de Formule 1 dit bij elk evenement wil doen. Het zal iets speciaals worden met misschien een race of drie à vier per race. Zo nu en dan vind ik het cool, maar meestal denk ik toch dat ik het normale format leuker vinden." Sainz meent dat zijn eigen oordeel er niet toedoet. Het draait in zijn ogen namelijk om de fans. Zij bepalen. "Ik denk niet dat het aan de coureurs is om er over te oordelen, maar aan de fans. Genoten zij ervan, of niet? De aanpak is compleet anders en het vergt een nieuwe mindset, maar het is gecreëerd voor de fans, niet voor ons. Hopelijk hebben zij ervan genoten."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi