Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

F1-coureurs massaal verrast door onverwachte verandering aan circuit Abu Dhabi

Carlos Sainz maakte een zware crash mee in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi, waardoor de sessie lange tijd onderbroken werd.

Sainz Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Carlos Sainz heeft de oorzaak van zijn zware crash tijdens de tweede vrije training in Abu Dhabi verder toegelicht. Na acht minuten verloor Sainz de controle over zijn auto in bocht drie, waarna hij met hoge snelheid in de vangrail belandde. De Spanjaard bevestigde onmiddellijk op de boordradio dat hij ongedeerd was. Toch was het een nieuwe tegenslag voor Ferrari nadat Sainz' auto een week geleden in Las Vegas werd verwoest door een loszittende putdeksel.

Na zijn botsing met de muur prees Sainz de veiligheidsnormen van de moderne Formule 1-auto's. "Ik voel me goed", zegt hij. "Het was een behoorlijke crash, maar je kunt met deze veilige auto's ongeschonden wegkomen. Ik heb wel een beetje pijn, maar het is niets om me zorgen over te maken."

De Ferrari-coureur heeft wellicht een idee wat de oorzaak van de crash is. "We hebben zeker dingen veranderd tussen de eerste en tweede vrije training. Dat kan een effect hebben gehad, maar daar ga ik natuurlijk niet verder op in. Helaas kon ik de auto niet onder controle houden. Hij vloog gewoon onder me vandaan. Dat zijn van die momenten waarop je het gevoel hebt dat je een complete passagier bent. Je zou willen dat je iets anders had kunnen doen."

Sainz legt de schuld bij een hobbel in bocht drie

Een hobbel in de derde bocht leek de Ferrari uit balans te brengen. De 29-jarige Sainz onthult dat hij in de eerste training bijna door dezelfde hobbel werd verrast. Hij was niet de enige want veel coureurs hadden er moeite mee en sommige teams moesten de auto door de onverwachte verandering zelfs meteen hoger afstellen.

"Om de een of andere reden is het circuit veranderd vergeleken met eerdere jaren", vertelt de Ferrari-coureur. "Er zijn twee hobbels. Een bij het uitkomen van bocht twee en een bij het ingaan van bocht drie. Deze nieuwe generatie auto's raken dan heel erg van slag."

"Ik werd er bijna door verrast in de eerste vrije training", vervolgt Sainz zijn verhaal. "Ik moest zelfs een paar dingen veranderen in de afstelling en in mijn lijn om het niet opnieuw mee te maken. Toch verraste het me weer in de ronde van de crash. Het moet een hoek zijn geweest of een manier waarop ik de hobbel nam. Ik was gewoon passagier."

Sainz sluit af met een subtiele waarschuwing. "We hebben eerder gezien met deze generatie auto's dat elk van deze kleine hobbels je een behoorlijk zware crash kan bezorgen."

Check hieronder de crash van Sainz en de analyse van de Viaplay-analisten

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"