Tijdens de eerste vrije training werd het snel duidelijk dat het nog glad was in Miami. In de openingsronden was het namelijk glibberen en glijden voor alle twintig Formule 1-coureurs. Ook de coureurs met de beste auto, Max Verstappen en Sergio Perez, wisten hun auto niet binnen de limieten van de baan te houden, zoals op de video hieronder is te zien.
Medium en hard
Dat was ook terug te zien aan de tijden in het eerste half uur. Ronde na ronde werden de tijden verbeterd, maar keer op keer was het Max Verstappen die zich de snelste toonde. Hij begon met een 1.34,054. Sergio Perez kwam op dat moment niet verder dan een 1.34,531.
Die trend zette zich voort en het gat tussen de twee concurrenten van Red Bull werd juist groter en groter naarmate de sessie vorderde.
Rondetijden VER vs. PER in VT1 (harde banden)
Poging | Verstappen | Perez | Verschil |
---|---|---|---|
1. | 1.34,054 | 1.34,531 | + 0,477 |
2. | 1.32.465 | 1.33,234 | + 0,769 |
3. | 1.31,826 | 1.33,080 | + 1,254 |
Leclerc verkleint verschil met Verstappen
Die andere op papier, zeker in de kwalificatie, grootste concurrent van Verstappen, Charles Leclerc, was in het eerste half uur ook constant ruimschoots langzamer dan de Nederlander. Het verschil tussen Charles en Checo was echter dat het verschil in rondetijd met Verstappen bij de Ferrari-coureur steeds kleiner werd. Voordat er naar het zachte rubber werd geswitcht, was Leclerc echter nog steeds 0,7 seconden langzamer dan zijn Nederlandse rivaal, zoals in de tabel hieronder is te zien. Op de harde banden was Verstappen dus met afstand de beste coureur.
Rondetijden VER vs. LEC (harde banden)
Poging | Verstappen | Leclerc | Verschil |
---|---|---|---|
1. | 1.34,054 | 1.35,911 | + 1,861 |
2. | 1.32.465 | 1.33,901 | + 1,436 |
3. | 1.31,826 | 1.32,528 | + 0,702 |
Zachte banden!
Verstappen en Perez waren in VT1 de eersten (samen met het Haas-duo) die de rode sloffen onder hun F1-wagens lieten monteren. Dat deden de twee Red Bull-coureurs nadat er ongeveer een half uur voorbij was.
Wederom was het Verstappen die meteen sneller was dan Perez. Met een verschil van een halve seconde was het gat kleiner dan aan het einde van de periode met snelle ronden op de harde band.
Daar waar de Nederlander zijn tijd bij zijn tweede poging echter ruim verbeterde, na de rode vlag voor de crash van Hulkenberg, wist Checo slechts enkele duizenden van een seconde sneller te gaan. Op de zachte banden had Verstappen zijn teamgenoot dus ook te grazen.
Rondetijden VER vs. PER (zachte banden)
Poging | Verstappen | Perez | Verschil |
---|---|---|---|
1. | 1.31,054 | 1.31,581 | + 0,527 |
rode vlag | |||
2. | 1.30,549 | 1.31,566 | + 1,017 |
Die ene snelle ronde na de rode vlag vond Red Bull wel genoeg voor haar coureurs, die vervolgens een langere run af mochten werken op diezelfde zachte banden. De concurrenten pakten het na de rode vlag net wat anders aan.
Ferrari bleef tot aan de laatste seconden van de eerste training snelle ronden rijden. Mercedes reed eerst lange runs en pas op het allerlaatste moment een snelle ronde en Aston Martin reed twee snelle ronden na de rode vlag, om vervolgens de sessie af te sluiten met een lange run.
Anderen bekeken ook:
Hoe vergelijken we al die verschillende snelste rondetijden na VT1
dan met elkaar als iedereen het net wat anders heeft aangepakt? We
kijken naar het moment waarop de ronden zijn gereden, omdat track evolution
van groot belang is in Miami. In de onderstaande tabel staan de tijden
van de snelle ronden van de top vier teams (minus Stroll). In de laatste
kolom staat de minuut van de training waarin de tijd werd
neergezet.
Zo kan je zien dat de top drie tijden, van Russell, Hamilton en Leclerc, allemaal in de absolute slotseconden werden neergezet. Wetende dat de baan steeds sneller en sneller werd, is het duidelijk dat dit trio daarvan profiteerde. De baan had een extra kwartier meer grip op kunnen doen ten opzichte van de snelste tijd van Verstappen.
Kijkend naar de minuut waarin Verstappen zijn tijden reed, kan je voorzichtig stellen dat hij gewoon een kwartier 'voor liep' op zijn concurrenten. Iets wat Helmut Marko na afloop van VT1 beaamde. "Dat had er mee te maken dat we op het moment dat Mercedes snelle rondes reed, lange runs aan het doen waren. Bovendien hebben zij ook meer vermogen gebruikt."
Russell en Hamilton reden in de slotfase allebei pas hun eerste ronde op zachte banden, dus in dat opzicht deden ze het meteen heel goed, maar feit was wel dat ze profiteerden van alle grip die door hun concurrenten in de 58 minuten daarvoor was neergelegd. Bovendien hadden ze kersvers rubber voor die ene snelle ronde, terwijl de concurrentie in hun laatste snelle ronden niet voor het eerst op die banden reden.
Rondetijden Red Bull en concurrentie
Coureurs | Rondetijd | Minuut |
---|---|---|
Russell | 1.30,125 | 60 |
Hamilton | 1.30,337 | 59 |
Leclerc | 1.30,449 | 59 |
Verstappen | 1.30,549 | 45 |
Sainz | 1.30,724 | 58 |
Leclerc | 1.30,802 | 54 |
Sainz | 1.30,993 | 51 |
Verstappen | 1.31,054 | 32 |
Leclerc | 1.31,072 | 49 |
Alonso | 1.31,231 | 52 |
Perez | 1.31,566 | 32 |
Perez | 1.31,581 | 45 |
Alonso | 1.31,633 | 48 |
Sainz | 1.31,995 | 47 |
VT2
Maar mocht die prestatie in VT1 hoop hebben gegeven aan Lewis Hamilton en George Russell, dan was deze aan het einde van de daaropvolgende training weer snel vervlogen. Het was namelijk Verstappen die de lakens uitdeelde in de tweede vrije training in Miami, met Hamilton aan het einde van de VT2-rit op een kleine seconde achterstand (P7), en Russell op 1,3 seconde (P15).
Verstappen reed 1.28,2. Enkele minuten later konden beide Ferrari's daar niet aan tippen, op een al iets snellere baan. Sainz en Leclerc gaven ongeveer 0,1 seconde toe. Perez een kleine 0,2 seconde.
Toen de toppers allemaal nog een keer aanzette, wist niemand zich te verbeteren, op Verstappen na. Dus was de Nederlander met afstand de snelste (0,4). Waar wint hij die tijd? We pakken de beste sectortijden erbij om dat te vergelijken. Die zijn terug te vinden in de tabel hieronder. Eigenlijk wint de Nederlander i alle sectoren tijd, maar vooral in de bochtige eerste sector pakt hij relatief veel tijd op zijn concurrenten.
Kijkend naar de topsnelheden van de beste ronde per team, dan steekt Red Bull er met kop en schouders bovenuit (341 km/u), terwijl Mercedes (333), Ferrari (333) en Aston Martin (332) allemaal terrein toegeven. Ook dat zal goed zijn voor een mooi aantal duizendsten van een seconde rondetijd winst.
De eerste conclusie: Verstappen was een klasse apart, gevolgd door de beide Ferrari-coureurs en Perez. Zij gaan met zijn vieren uitvechten wie er de pole pakt op zaterdag, met de regerend kampioen als duidelijke favoriet. Daarachter is het stuivertje wisselen tussen de Mercedes- en Aston Martin-coureurs, die onderling voor de derde en vierde startrij gaan strijden.
Ideale rondetijden VT2
Coureur | S1 | S2 | S3 | Ideale tijd |
---|---|---|---|---|
Verstappen | 29,534 | 33,350 | 25,046 | 1.27,930 |
Sainz | +0,202 | +0,170 | +0,013 | +0,385 |
Leclerc | +0,210 | +0,049 | +0,136 | +0,395 |
Perez | +0,126 | +0,100 | +0,170 | +0,396 |
Alonso | +0,230 | +0,341 | +0,044 | +0,615 |
Hamilton | +0,321 | +0,328 | +0,097 | +0,746 |
Stroll | +0,324 | +0,299 | +0,273 | +0,896 |
Russell | +0,334 | +0,289 | +0,303 | +0,926 |
Racepace
Qua racepace hebben we niet megaveel vergelijkingsmateriaal, maar aangezien de racepace van Red Bull zo goed is, gaan we vooral op dat team focussen. In VT1 schakelden Perez en Verstappen allebei redelijk snel over naar een lange run. Beide coureurs probeerden het op zachte banden.Het was duidelijk dat Verstappen lekkerder in zijn vel zat tijdens de eerste vrije training, zoals ook al bleek uit de snelle ronden. Ook over een langere run was dat zo, zoals hieronder in de tabel is te zien, al was het natuurlijk maar een relatief korte 'lange' run van vier ronden. In de laatste ronde kwam Verstappen terecht in verkeer.
Racepace VT1
Ronde | Verstappen | Perez |
---|---|---|
1. | 1.34,6 | 1.35,8 |
2. | 1.33,8 | 1.34.8 |
3. | 1.33,6 | 1.34.5 |
4. | 1.37,4 | 1.34.0 |
In de tweede vrije training stonden de laatste twintig minuten in het teken van lange runs, al werden deze na drie ronden bruut onderbroken door de crashende Leclerc. Verstappen was echter wederom de snelste, al had Perez veel last van verkeer. Na de rode vlag niet, maar alsnog kon hij het tempo van Verstappen ogenschijnlijk niet helemaal volgen.
Kijkend naar de concurrentie, dan was Alonso samen met Hamilton de coureur die nog enigszins in het spoor van Red Bull kon blijven, zij het op gepaste afstand. De twee Ferrari-coureurs en George Russell waren in de lange run langzamer dan Lewis en Fernando.
Verstappen is dus de favoriet, daar kan je niet omheen. Achter het Red Bull-duo zal het erom spannen wie er in de race de beste pace heeft. In de kwalificatie is het duidelijk Ferrari, maar in de race niet per se. Dat beeld zien we eigenlijk al het hele seizoen.
Racepace VT2
Ronde | Verstappen | Perez |
---|---|---|
1. | 1.32,4 | 1.32.1 |
2. | 1.32,5 | 1.37,4 |
3. | 1.32,6 | 1.37,0 |
rode vlag | ||
4. | 1.31,9 | 1.33,8 |
5. | 1.31,9 | 1.32,2 |
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Miami 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!