Het waren drie ronden van chaos halverwege de Grand Prix van Monaco die het lot van Fernando Alonso en Aston Martin beslisten. Alsof de coureurs het al niet lastig genoeg hadden met het racen in de krappe straten van Monaco, begon het in ronde 51 te regenen in de tweede sector. Het verschil tussen Verstappen en Alonso was toen ongeveer tien seconden in het voordeel van de Nederlander.
Vele coureurs kozen ervoor om hun eerste stint te verlengen in afwachting van de regen, omdat de teams zich niet zeker waren van de intensiteit ervan. Hoewel ze de eerste buien aankonden, bleek het te riskant om buiten te blijven op de toch al ver gesleten banden.
Alonso reed voorafgaand aan de regen comfortabele rondetijden in de 1.19 en managede het gat met Verstappen, die net zijn laatste achterlopers voorbij was terwijl hij aan de leiding reed. Maar in 3,3 kilometer tijd, zo lang is het circuit in Monaco, zakte de rondetijd in ronde 52 voor beide coureurs op dramatische wijze tot een 1.24. Het was duidelijk dat de gladde middensector een effect had op hun prestaties.
Het belangrijkste moment voor Alonso kwam in ronde 53, toen zijn tijd zakte naar een 1.30,862. Op dat moment besloot Aston Martin hem naar binnen te gaan halen voor zijn geplande stop. Over de radio besprak Alonso de omstandigheden met zijn team. Aanvankelijk zei hij dat hij voor intermediates zou gaan, maar hij geloofde dat de baan overal te droog was.
Alonso: "Kijkend naar bocht zeven en acht, zou ik normaal gesproken voor inters gaan, maar de rest van de baan zal te droog zijn denk ik. Ik weet het niet man!"
Zijn engineer maakte de beslissing voor hem. "Oké, mate, we gaan deze ronde een pitstop maken. En het zal voor mediums zijn."
Later legde Alonso uit dat de baan voor '99% droog was' en dat er daarom voor de medium werd gekozen. Hij nam zijn team niets kwalijk.
Rondetijden Verstappen, Alonso en Hamilton
Ronde | Verstappen | Alonso | Hamilton |
---|---|---|---|
50 | 1.17,314 | 1.17,408 | 1.17,110 |
51 | 1.17,427 | 1.19,991 | 1.18,294 |
52 | 1.24,046 | 1.24,967 | 1.26,237 |
53 | 1.29,919 | 1.30,862 | 1.31,341 |
54 | 1.38,946 | 1.50,311 | 1.55,141 |
55 | 2.10,567 | 2.06,635 | 1.39,603 |
56 | 1.46,131 | 1.48,531 | 1.41,277 |
57 | 1.43,464 | 1.42,581 | 1.43,278 |
Op het juiste moment op de juiste band zitten
Er wordt vaak gezegd dat je 'op het juiste moment op de juiste band moet zitten' als Formule 1-races onder wisselende omstandigheden worden verreden. Op de intermediates zette Lewis Hamilton in ronde 55 een 1.39,603 neer, Esteban Ocon een 1.42,379 en Pierre Gasly een 1.43,220. Zelfs met een spin tijdens zijn ronde produceerde George Russell een ronde van 1.55,804.
Verstappen stond nog steeds op oude medium banden en zette in ronde 55 een 2:10,567 neer - ruim 20 seconden langzamer dan de Mercedessen en Alpines (mede vanwege zijn pitstop). Als Alonso op de intermediates in plaats van de medium banden had gereden, had hij waarschijnlijk tijden vergelijkbaar met die van de Alpine- en Mercedes-coureurs neer kunnen zetten (rond de 1.45-1.50) en zou hij de GP van Monaco met meer dan tien seconden hebben geleid.
Maar zoals blijkt uit hun besluiteloosheid via de teamradio, was het duidelijk dat Aston Martin dacht dat de omstandigheden niet zodanig zouden verslechteren dat een gok op de intermediates gerechtvaardigd was. Kanttekening is wel dat Mercedes en Alpine de luxe van 36 extra seconden hadden ten opzichte van Alonso om een beslissing te nemen - want zover lagen ze achter op hem - wat laat zien hoe krap de marges zijn op een van de kortste circuits op de F1-kalender.
De voorzichtige aanpak werkte voor Alonso
De beslissing deed denken aan de mislukte poging van Lando Norris om zijn eerste F1-zege te boeken in Sotsji in 2021, toen hij besloot om op droogweerbanden te blijven rijden toen het met nog drie ronden te gaan begon te regenen.
Hoewel het droog genoeg was om op slicks verder te gaan toen de eerste regenbui begon, beseften ze pas toen het hard begon te regenen dat hun tactiek niet loonde. Je zou kunnen zeggen dat Alonso ongeacht de omstandigheden over had moeten stappen op intermediates, gezien zijn uitspraken dat hij op de harde band was gestart met een 'alles of niets'-mentaliteit, om zo voor de racewinst te gaan.
Maar als dat waar was en hij bereid was om een podiumplaats te riskeren in zijn verlangen naar een GP-zege, dan zou dat ten koste gaan van de positie van Aston Martin in het constructeurskampioenschap. Mercedes ligt nu slechts één punt achter op Aston Martin, na hun dubbele top vijf-finish in Monaco, grotendeels dankzij de tegenslagen van Lance Stroll.
Alonso deed zijn best om zijn positie te behouden met de informatie die hij kreeg en wat hij op de baan wist. Als Stroll in de top vijf had gereden, had Aston Martin mogelijk het risico genomen, maar je kunt het de Spanjaard niet kwalijk nemen dat hij voorzichtig is nu zijn team zich begint te vestigen als het op één na beste team achter Red Bull.
Ook interessant:
Magistrale Verstappen deelt Perez de knock-out uit in Monaco
Daar is 'ie weer, de nieuwste RN365 F1-podcast. Dit keer blikken Coronel, Dimmers en host Mosterdijk terug op de GP van Monaco. Het geweldige weekend van Verstappen, het dramatische weekend van Perez en nog heel veel meer onderwerpen passeren de revue. Beluister 'm hieronder!
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Spanje 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!