Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Audi

'Twee kandidaten over voor Audi-zitje: oudgediende vs. verrassende nieuwe naam'

In 2026 treedt Audi pas toe tot de Formule 1, maar toch houdt het bekende automerk de gemoederen flink bezig. Zo moest Andreas Seidl het F1-project al verlaten en zien we plots Mattia Binotto en Jonathan Wheatley terug in het ambitieuze plan. Zij zullen een keuze moeten maken over wie er naast Nico Hulkenberg komt te rijden in 2025. RacingNews365 heeft begrepen dat Audi/Stake F1 nog twee topkandidaten voor ogen heeft.

Bottas wet FP3 Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Lange tijd leek het erop dat Valtteri Bottas op weg was naar Williams, maar inmiddels is bekend dat Carlos Sainz het zitje van Logan Sargeant overneemt. De huidige Ferrari-coureur maakte een opvallende keuze en zorgde er zo hoogstpersoonlijk voor dat Bottas een kans als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Daarom leek het er voor Bottas op dat het lastig zou worden om in de Formule 1 te blijven. Het lag in de lijn der verwachting dat Audi/Stake F1 hem geen verlenging aan zou bieden, maar het is niet uitgesloten dat Bottas in 2025 toch op de grid staat. De Fin heeft voor de Grand Prix van België te horen gekregen dat hij toch nog in beeld is om in 2025 voor het huidige Stake F1-team uit te komen. 

Zekerheid is er echter nog niet, want er staat nog een tweede naam hoog op het lijstje. Gabriel Bortoleto, de Formule 3-kampioen van 2023 en momenteel de nummer 2 van het Formule 2-kampioenschap, voert namelijk ook gesprekken met Stake F1. Het Braziliaanse racetalent hoopt volgend jaar zijn debuut te maken in de Formule 1, al zal het voor Audi/Stake F1 niet eenvoudig zijn om Bortoleto zomaar aan boord te krijgen. Bortoleto staat namelijk onder contract bij McLaren en dus moet er met dat team over de toekomst gesproken worden. Het management van de coureur deed dat al in België.

Met het sterke rijdersduo Oscar Piastri en Lando Norris zijn er voor Bortoleto bij McLaren echter weinig kansen op een F1-debuut. Tegelijkertijd biedt het wel weer mogelijkheden om bij Audi/Stake F1 aan de slag te gaan en aan de zijde van Nico Hulkenberg te groeien als coureur. Mocht hij goed presteren, heeft Audi in 2026 een ervaren coureur én een talent met een jaar F1-ervaring binnen. 

Trend?

Meer teams lijken die filosofie er op na te houden. Haas kiest voor Esteban Ocon en Oliver Bearman, terwijl Alpine voor Pierre Gasly en Jack Doohan lijkt te gaan. Ook Mercedes doet een duit in het zakje door hoogstwaarschijnlijk de ervaring van George Russell aan te vullen met het talent van Andrea Kimi Antonelli. Met een mogelijke keuze voor Bortoleto lijkt Audi hetzelfde scenario voor ogen te hebben. 

Voor nu is het echter nog niet duidelijk wie de voorkeur geniet bij Audi. Sowieso is het de vraag wie de keuzes over de coureurs, in dit geval Bottas of Bortoleto, maakt. Andreas Seidl werd kortgeleden aan de kant geschoven, terwijl Mattia Binotto pas net is begonnen. Tegelijkertijd zal de kersverse teambaas Jonathan Wheatley ook wat inbreng willen hebben, al start hij officieel pas in 2025 bij Audi. 

Wheatley heeft vanuit Red Bull uiteraard ook een kort lijntje richting Liam Lawson. RacingNews365 weet dat de Nieuw-Zeelander in nauw contact stond met Seidl over een zitje bij Audi/Stake F1 in 2025, maar nu lijkt het nieuwe management weinig interesse te hebben in zijn diensten. Lawson lijkt dus op een zitje bij Red Bull Racing of Visa Cash App RB (RB) te moeten hopen in 2025. 

Ervaren Bottas

Gezien de wijzigingen die de laatste tijd bij Audi plaatsvinden, valt het nog niet helemaal uit te sluiten dat Lawson nog altijd een beetje hoop mag hebben op een zitje. De grote vraag is echter of het management voor talent wil gaan óf wil bouwen op de kwaliteiten en ervaring van Bottas.

Bottas, 10-voudig Grand Prix-winnaar, kent Stake F1 door en door en weet door zijn ervaring wat er binnen het team moet veranderen om in de toekomst succesvol te worden. Hulkenberg werd ook om zijn ervaring binnengehaald, maar heeft nog nooit een Grand Prix gewonnen of een podiumplaats behaald. Bottas en Hulkenberg worden gezien als coureurs die met hun feedback de engineers enorm kunnen helpen. Het zou daarom niet raar zijn als het team in 2025 alleen voor ervaring zal kiezen en geen risico wil nemen met een rookie. Na 2025 kan men dan nog altijd kijken of ze tevreden zijn met Bottas, of dat er wellicht een andere interessante coureur vrijkomt op de markt. 

Het gaat om een interessant vraagstuk, al wordt het nog interessanter om te zien wie de keuze nu uiteindelijk gaat maken. Tot nu toe laat Audi/Stake F1 niet echt de indruk achter dat ze een eenheid vormen.

Praat mee!

Viaplay
x
RB20 Horner betreurt 'veel te complexe' Red Bull-fout