Analyse: Red Bull gaat met 'simpel' design in de aanval

05 mrt. 10:00 Redactie

Hoe gaat Red Bull het Mercedes moeilijk maken?


Na de eerste testweek is het meest onvoorspelbare team van de grid Red Bull Racing. Het team had meerdere (kleine) problemen gedurende de week, maar gebruikte de tijd op de baan optimaal. Hoe goed is Red Bull eigenlijk?

Na vier dagen testen blijft het natuurlijk nog onmogelijk te zeggen hoe de verhoudingen liggen vooraan, maar er is wel een inschatting te maken. Red Bull Racing heeft in de strijd om de wereldtitel duidelijk gekozen voor een 'simpel' en 'kaal' design. Net als vorig jaar kiest Red Bull ervoor om de luchtstroom rond de auto zo min mogelijk 'aan te tasten'. In tegenstelling tot Mercedes heeft Red Bull zeer weinig aerodynamische hulpmiddelen op de auto zitten en put het vooral kracht uit het basisontwerp dat bedacht is door Adrian Newey en z'n team.

Adrian Newey was dan ook de eerste deze week die aankondigde dat we nog lang niet alles gezien hebben van de Red Bull Racing RB13. "We beginnen met de basis en bouwen de auto daarna verder op", zei de topman van Red Bull. Het enige opvallende aan de wagen is tot nu toe de neus, waar een gat in zit. Hoewel dit soort 'gaten' officieel verboden zijn, hebben de engineers van Red Bull toch een maas in de wet gevonden. Door verschillende opstaande randjes in het 'gat' te zetten, waardoor lucht naar binnen kan stromen, is de constructie legaal bevonden.

Omdat de RB13 dus waarschijnlijk nog flink aangepast zal gaan worden, is het lastig een goed oordeel te vellen over de wagen. De eerste tekenen zijn in ieder geval wisselend. Het team kwam qua aantal ronden slechts tot de middenmoot van het veld en qua snelheid stond het nog niet bovenaan. Nou zegt dat nog niet alles, maar zeker de tijd op de baan had Red Bull graag anders gezien.

Juist met een 'kale' wagen moet er veel gereden worden, om een goede basis te creëren en daarna verschillende nieuwe elementen uit te kunnen proberen. Hopelijk voor Red Bull krijgen ze volgende week wat meer tijd op de wagen 'op te bouwen'. In de tweede testweek komen er diverse nieuwe onderdelen op de RB13 en draait Renault het vermogen van de nieuwe V6 verder open.

Foto: Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen