Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Waarom de crisis bij Ferrari nu helemaal compleet is

Ferrari begon het seizoen nog zo sterk, maar is inmiddels helemaal weggezakt. Zowel qua ontwikkelingen als aan de pitmuur worden er volop fouten gemaakt en lijkt de Scuderia weer op het team van een paar jaar geleden. Ferrari zit in een onvervalste crisis.

Sainz race Spain
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Het is opnieuw een weekend om te vergeten en het beginnen er inmiddels wel veel te worden. Het is al vier races lang erger dan een nachtmerrie." Was getekend, Charles Leclerc na de race op Silverstone. In de laatste vier races scoorde Monegask slechts twaalf punten, terwijl hij in de acht races daarvoor als slechtste resultaat een vierde plek had. 

Het gaat sinds de Grand Prix van Canada sowieso steeds slechter bij Ferrari en op Silverstone werd langzamerhand duidelijk hoe dat kan. Ferrari staat nog wel op de tweede plek in de constructeursstand en Leclerc en Sainz bezetten P3 en P4 in de stand om de rijderstitel, maar ze zitten meer in de achteruit dan in de vooruit als team.

Aan het begin van het jaar was Ferrari duidelijk de grootste uitdager van Red Bull Racing. In Bahrein, Saoedi-Arabië en Japan pakte de equipe uit Maranello telkens het derde podiumplekje achter de twee Red Bulls, terwijl het een Ferrari 1-2 was in Australië. Zodoende leek de Scuderia de grootste uitdager te worden van Red Bull, maar inmiddels is het team afgezakt naar de vierde stek in de rangorde.

In Monaco kende Ferrari nog een sterke opleving met een overwinning voor Leclerc en een P3 voor Sainz, daarna werd er in vier races tijd nog slechts één podiumplek gepakt door de Scuderia. De Grand Prix van Canada was daarbij ongetwijfeld het grootste dieptepunt, met een dubbele uitvalbeurt als uiteindelijke resultaat.

Update

Maar waarom presteert Ferrari dan ondermaats? Carlos Sainz legde het in Groot-Brittannië uit. "We rijden in principe met dezelfde auto als in Imola. Sinds Imola heeft iedereen de auto geüpgraded en heeft de concurrentie waarschijnlijk een paar tienden aan performance gevonden, terwijl wij moesten terugschakelen. We hebben twee of drie maanden tijd in de windtunnel verloren en hebben drie maanden lang geen performance kunnen vinden. We hebben de laatste tijd overduidelijk niet de juiste beslissingen genomen."

"Ik heb het gevoel dat we tijdens de race op Silverstone in ieder geval een back-to-basics benadering hadden. We zijn dus teruggegaan naar een auto waarvan we weten dat die goed was in Imola. We moeten de auto vanaf hier gewoon upgraden, maar het is helaas duidelijk dat onze rivalen een flinke voorsprong hebben", zo vertelde Sainz.

Bovendien is er op technisch gebied het een en ander aan het veranderen bij Ferrari. Volgens teambaas Fred Vasseur heeft het aantrekken van Lewis Hamilton een positieve invloed op het team, omdat het de beste manier is om goede mensen aan te trekken. Maar er gaan ook mensen weg bij de Scuderia, want eerder deze week werd bekend dat de technisch directeur van de chassisafdeling, Enrico Cardile, per direct weg is bij Ferrari. Inmiddels heeft Aston Martin bekend gemaakt dat ze Cardile hebben aangetrokken.

De weg is zodoende dus vrij voor Adrian Newey, die vlak nadat hij aankondigde te vertrekken bij Red Bull, heel erg aan Ferrari werd gelinkt. Maar het is de Scuderia blijkbaar nog niet gelukt om de topontwerper binnen te halen en dat zal ongetwijfeld een van de grote doelen zijn van het Italiaanse team. Het feit dat het nog niet gelukt is, zal nog niet voor een voldaan gevoel zorgen.

Vertrouwen

Met de komst van Vasseur als teambaas leek het allemaal weer wat rustiger te zijn geworden bij Ferrari, maar de Scuderia zit in een onvervalste crisis. Ook aan de pitmuur worden er weer rare calls gemaakt, zoals tijdens de race op Silverstone. Leclerc kwam naar binnen om intermediates te halen, terwijl het daar nog niet nat genoeg voor was. In Canada ging het een paar races daarvoor ook al goed mis, door de Monegask op harde banden naar buiten te sturen, terwijl er net regen uit de lucht kwam vallen.

Zoals gezegd, Ferrari staat nog op de tweede plek in de constructeursstand, maar als het zo verder gaat, staat McLaren al tijdens de zomerstop voor het Italiaanse team. Ook Mercedes staat niet heel ver weg, zeker als Ferrari maar aan blijft modderen. De komende twee races, in Hongarije en België, zullen erg belangrijk zijn om het vertrouwen weer op te bouwen en langzaam weer naar boven te kijken.

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Ben jij sneller dan een F1-crew? Speel de pitstop game en maak kans op mooie prijzen!

Speel de Viaplay pitstop game!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Engineer slaat steil achterover na Ferrari DTM-test Verstappen: "Dat bestaat niet in het echte leven"