In een exclusief interview met RacingNews365 legt de 28-jarige Alexander Albon uit hoe de mentaliteit bij het in Grove gevestigde team er een is van nu offers brengen om op de lange termijn de vruchten ervan te plukken. De tweevoudig podiumwinnaar rijdt sinds 2022 voor Williams en tekende eerder dit jaar voor meerdere jaren bij, waardoor hij tot het einde van 2027 bij het team zal blijven.
Albon is toegewijd aan het langetermijnproject en de visie van teambaas James Vowles, die het team op een route heeft gezet naar modernisering en het bouwen aan de toekomst, zelfs als dat betekent dat het team op korte termijn moet lijden. Met de ingrijpende veranderingen in de regelgeving die in 2026 in de F1 van kracht worden in het vooruitzicht, ziet Albon het voordeel van het gebruik van de komende anderhalf jaar om 'fouten te maken' en een 'flexibelere' aanpak te hanteren.
"Misschien ben ik aan de optimistische kant, maar ik zie het als een moment waarop we het ons kunnen veroorloven om fouten te maken en om wat flexibeler en experimenteler te zijn in wat we doen. En voor ons bij Williams, om dit gevoel van openheid en bereidheid te hebben om verschillende dingen te proberen, kan in sommige opzichten negatief worden opgevat, maar ik zie het als een soort van: 'oké, wat heeft het team nodig? Op welke gebieden kunnen we veranderingen teweegbrengen?'"
De chassiskwestie
Om zijn punt te illustreren grijpt Albon terug op een spraakmakend voorbeeld dat in veel opzichten kenmerkend is voor het seizoen van Williams. Het team koos er in de winter voor om de filosofie van het chassis te veranderen in aanloop naar de huidige campagne.
"Ik zal het meest eenvoudige voorbeeld nemen, een van de meest besproken voorbeelden: toen we het hele chassis veranderden van vorig jaar naar dit jaar, en kozen voor een totaal andere manier van het opbouwen van een chassis, slaagden we erin om veel gewicht uit de auto te halen. Iets wat anders nooit was gelukt. Maar uiteindelijk hebben we daardoor vertraging opgelopen, zijn we te laat geweest en hebben we een situatie gecreëerd waarin we het grootste deel van het jaar achteraan hobbelen."
De belangrijkste motivatie hiervoor was dus het produceren van een algeheel pakket dat beter zou kunnen concurreren en dat, zoals Albon zelf al aangaf, vooral lichter zou zijn. Williams heeft in het moderne tijdperk van het ground effect geworsteld om gewicht uit de auto te halen, maar de verandering van het concept biedt betere mogelijkheden om gewicht te besparen.
Tekst loopt verder onder de foto.
'Beter dat we deze dingen nu doen...'
Hierdoor kwam het team echter chassis' tekort en moest het de eerste paar ronden van het jaar zonder reserveonderdelen rijden. Een aantal kostbare crashes van Albon en Logan Sargeant hielpen daar niet bij.
Het probleem bereikte een hoogtepunt tijdens de Grand Prix van Australië in Melbourne, toen een crash in de training van Albon Vowles dwong tot de moeilijke beslissing om zijn teamgenoot aan de kant te zetten en het enige overgebleven chassis aan zijn beter presterende coureur te geven. Het overkoepelende gevolg voor Williams was dat het team zijn ontwikkelingsdoelen niet kon halen, met upgrades die ernstig werden beïnvloed door de noodzaak om meer bestaande onderdelen te produceren.
Albon ziet echter wel het voordeel van de situatie waarin Williams zich momenteel bevindt, een situatie waarin het de tijd heeft om koerscorrecties door te voeren en langlopende problemen op te lossen, terwijl er relatief weinig op het spel staat.
"Ik ben blij dat we deze veranderingen hebben kunnen doorvoeren, we kijken nu veel meer naar de toekomst", voegt hij eraan toe. "Als we een topteam willen zijn, kunnen we deze dingen beter nu doen, nu de tijd rijp is en er geen risico's zijn met betrekking tot het verliezen van topposities. Dat is de manier waarop ik tegen veel van deze dingen aankijk. Als we dingen gaan veranderen, doen we dat nu."
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!