De chaos in Brazilië was al voor de aanvang van de Grand Prix begonnen, toen Charles Leclerc tijdens de formatieronde de controle over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel belandde. De race kon vervolgens gewoon van start, maar werd snel daarna geneutraliseerd vanwege een startcrash. Alex Albon werd geraakt door de Haas van Kevin Magnussen ,en nam daarin Nico Hulkenberg in mee. Oscar Piastri werd aangetikt en Daniel Ricciardo liep schade op door rondvliegend puin.
Zowel Ricciardo als Piastri gingen tijdens de safety car naar binnen, nog voordat de rode vlag gezwaaid werd. Hierdoor konden de twee wel weer de race na reparaties aanvangen, maar omdat ze een ronde eerder al naar binnen waren gegaan, kwamen ze gelijk op een ronde achterstand te staan bij de herstart.
"Ik remde voor bocht één en keek toen in de spiegel. Ik zag iemand zijn band door de lucht vliegen en dacht: 'Dit ziet er niet goed uit'. Daarna kreeg ik natuurlijk die klap, en dat was jammer. Maar er was niets dat ik had kunnen doen", zo legt de Australiër de mate van zijn betrokkenheid bij de startcrash uit aan de pers, waaronder RacingNews365.
Anderen bekeken ook:
'Je maakt je eigen geluk'
Maar de schuld ligt volgens de McLaren-coureur al bij zijn slechte kwalificatie op vrijdag: "Als je je op dat soort posities kwalificeert, loop je veel meer risico op dat soort dingen. Het begint allemaal op vrijdag, helaas. Vervolgens probeerde ik (gedurende de race) gewoon in de hoofdronde te blijven." Hij ziet het dan ook als een oefening: "En verder, zoveel mogelijk leren. Het is niet het makkelijkste weekend geweest."
De tegenvallende prestaties komen onder andere door het hebben van pech, erkent ook Piastri: "Er is veel ongeluk geweest. Maar aan de andere kant ben ik ook van mening dat het gezegde 'je maakt je eigen geluk' ook erg waar is. Vrijdag hebben we niet zo goed uitgevoerd als we zouden moeten en daardoor stond ik als 10e op de grid, waarmee ik mezelf in meer gevaar breng door dit soort gebeurtenissen."
Als hij zich hoger had gekwalificeerd, was hij tenslotte buiten de malaise van de start gebleven: "Als ik op de plek van Lando Norris of nog hoger had gekwalificeerd, dan was ik niet betrokken geweest bij deze crash. Dus je moet jezelf in de beste positie mogelijk proberen te krijgen. Het is nutteloos om het op ongeluk af te schuiven en niet te reflecteren op wat je kan verbeteren."
Tot slot bedankt de jonge rookie zijn team nog voor het repareren van de auto gedurende de rode vlag: "Dankzij de geweldige inspanning van iedereen om de auto in 20 minuten weer in elkaar te krijgen, wat geen gemakkelijke opgave was, heb ik nu 70 extra ronden kunnen rijden die ik anders niet zou hebben. Dus ik heb veel geleerd, gewoon in het algemeen, maar ook als ik volgend jaar terugkom", zo sluit hij af.
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!