Richard Verschoor weet wel wat winnen is in de Formule 2, maar dit jaar wist hij officieel nog geen zege te pakken. Hij kwam zowel in Djedda als in Hongarije als eerste over de streep tijdens de sprintrace, maar werd na afloop gediskwalificeerd. Daardoor moet de Nederlander het doen met een voorlopige P13 in de strijd om het F2-kampioenschap, met twee derde plaatsen als beste resultaat.
Hoe kijkt Verschoor zelf naar zijn eerste seizoenshelft? "Ik mag niet schelden, toch? Nee, grapje. Het is tot nu toe niet het seizoen wat gewenst was, wat we hadden gehoopt en waar ik voor ging. Ik ben natuurlijk van team gewisseld en ik had best hoge verwachtingen", zo vertelt Verschoor in een exclusief interview met RacingNews365.
"Ik wist natuurlijk wel dat er een nieuwe auto aan zou komen en dat het qua engineering heel erg belangrijk ging worden om zo snel mogelijk de nieuwe auto te leren kennen. Maar ik hoopte dat we dat met mijn ervaring snel onder de knie konden krijgen. Maar helaas is dat tot op heden nog steeds een lastig verhaal. Mede daardoor is mijn seizoen best wel lastig geweest. Naast dat we het qua performance niet supergoed hebben gedaan, of niet goed genoeg vind ik, hebben we natuurlijk ook een aantal diskwalificaties achter de kiezen. Dat is ook niet heel erg gewenst."
Anderen bekeken ook:
'Tien keer pijnlijker'
Als we naar het seizoen van Verschoor kijken, dan springen er twee momenten uit: de uitvalbeurt in Monaco, waardoor hij zijn poleposition niet kon omzetten in een overwinning, plus het feit dat hij dus werd gediskwalificeerd in Hongarije. In de hoofdrace die de dag daarna volgde, wilde hij niks te maken hebben met het team. Maar welke van de twee momenten is de meest pijnlijke?
"Monaco is veel pijnlijker, misschien wel tien keer pijnlijker. Dat is een race die ik al heel mijn leven wilde winnen. Eerst was het een droom om daar ooit poleposition te rijden in de kwalificatie, omdat je natuurlijk weet dat je dan de beste kansen hebt om de race te winnen. En in de race kan dan nog de start en de pitstop misgaan, maar zelfs met de problemen ging dat allemaal goed. Die race hadden we gewoon moeten winnen en dat was wel pijnlijk", zo vertelt Verschoor verder.
En hoe kijkt Verschoor naar alle perikelen in Hongarije? Daar werd hij dus gediskwalificeerd tijdens de sprintrace, die hij winnend afsloot, om een dag later een podiumplek te pakken. Het team was blij, terwijl hij naar eigen zeggen 'helemaal niet blij was'. Heeft hij er achteraf spijt van hoe hij dat allemaal heeft aangepakt? "Nee, absoluut niet. Ik vind dat gewoon terecht. In 2022 werd de winst al een keer eerder afgepakt en nu gebeurt het dit jaar al voor de tweede keer. En met hoe de dingen dit seizoen zijn gelopen... Je staat daar weer op het podium met een beker en dan word je daarna weer teleurgesteld, omdat er wéér iets niet goed is aan de auto."
Onderbuikgevoel
"En natuurlijk, ik begrijp dat het team de limieten opzoekt, dus dat moet ik ook respecteren. Maar het gebeurt wel elke keer bij mij. Ik vind best dat je daar op een gegeven moment best wel boos om mag worden en dat was ik dus ook. Ik was ook niet blij. Ik heb ook niet veel met het team gesproken, totdat de auto eindelijk goed was gekeurd na dat podium in Hongarije. Het was misschien een hard statement, maar wel eentje die nodig was", zo deelt Verschoor zijn mening.
Hoe ging dat dan op die zaterdag in Hongarije, na de sprintrace? "Eigenlijk waren er veel mensen die een beetje lacherig deden, omdat ik zei: 'ik wacht even tot hij is goedgekeurd'. Ik was dus eigenlijk al niet heel blij toen ik had gewonnen. Het was een onderbuikgevoel, ik had echt geen idee. Natuurlijk voelde ik wel dat de auto de grond vaak raakte, maar dat betekent niet per se dat je afgekeurd wordt. En toen zei ik: 'bel me als het is goedgekeurd'. Normaal wordt je na een uur gebeld en nu was het anderhalf uur, twee uur. Toen zag ik een appje binnenkomen en toen wist ik al: dit is niet goed. Daar heb ik even niet op gereageerd, dus was ik even gefrustreerd."
Bekijk hieronder het volledige interview met Richard Verschoor!
Ook interessant:
Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen
In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!