Sergio Perez zit op zijn zachtst gezegd niet in zijn beste periode bij Red Bull Racing. Zijn laatste podium dateert al van eind april in China, toen hij achter zijn teamgenoot Max Verstappen en McLaren-coureur Lando Norris op de derde plek finishte. Sindsdien pakte hij nog een derde en vierde plek in Miami, gevolgd door twee achtste plekken in Imola en Spanje. In Monaco en Canada viel de Mexicaan door crashes uit.
Tijdens de Grand Prix van Spanje wist Perez maar weinig indruk te maken. Vanaf een elfde startplek wist hij niet verder te komen dan de achtste stek. Michael Bleekemolen heeft zijn oordeel klaar over de Mexicaan. "Die kan bij ons op de racehal nog een keer komen. Hij kan hier nog wat ideale lijnen nemen en hij moet de basics maar gaan leren, want dat wordt niks meer. Dat is eigenlijk heel zonde, maar het is niet anders", zo vertelt Bleekemolen tegenover RacingNews365.
"En ik moet nog maar zien of hij zijn contract standhoudt. Mensen gaan zich toch achter de oren krabben. Een ander ding is dan wel: wie is er wel beschikbaar, snel en goed? En dan zou ik zeggen: haal Sainz dan maar van stal", zo vertelt Bleekemolen.
Zou hij ook die keuze maken als hij de teambaas bij Red Bull Racing zou zijn? "Dan zou ik wel in de richting van Sainz gaan kijken. Hij heeft nog geen zitje. Sainz is ook weer niet van het niveau van Max, maar hij zit er een heel klein beetje achter. En dat is natuurlijk goed voor het team, want ze willen niet dat Max wordt verslagen door een teamgenoot. En dat gaat ook niet gebeuren, dus dan is zo iemand goed. Sainz crasht weinig en ik denk dat dat een goede zou zijn."
Anderen bekeken ook:
'Het was weer zover'
Bleekemolen plaatst nu dus al vraagtekens of Perez zijn net verlengde contract überhaupt gaat uitdienen bij Red Bull. Hij ligt nu vast tot en met 2026. "Dat vraag je je nu wel af uiteindelijk. Dat zullen zij zich ook wel afvragen, maar misschien zullen ze wel denken: het zal ons allemaal een zorg zijn. Het constructeurskampioenschap vinden ze natuurlijk wel belangrijk en dat zal weer geld opleveren. Dat is dan een minpuntje voor Perez en dat het dan misschien eerder een exit is dan 2026 voor hem. Maar ik denk dat ze zich toch wel eens achter de oren gaan krabben. Wat moeten we nou doen voor volgend jaar? Want contracten zijn gemaakt er om te verbreken, niet om te handhaven."
Naar de media toe is bijvoorbeeld teambaas Christian Horner vrij mild geweest voor de Mexicaan. Maar binnenskamers wordt er anders over de Mexicaan gesproken. "Als ze even apart zitten, zullen ze andere teksten hebben. Dan zullen ze best wel zeggen: het was weer zover hoor, er kwam weer niks van terecht. Zo zouden we allemaal praten, maar naar de buitenwereld moeten ze andere teksten brengen."
Toch heeft Bleekemolen wel een idee waarom Perez in het zadel wordt gehouden bij Red Bull. "Het draait in de Formule 1 om de pegels en hij schijnt wat sponsorgeld mee te nemen. Dat telt ook allemaal mee. We weten allemaal wat we voor één euro kunnen kopen. En dat weet het team ook nog steeds. Als daar 10, 20 of 30 miljoen binnenkomt, wat kunnen we daar voor kopen? Dat is veel, dus dan heeft dat toch zijn waarde. Dan kunnen ze wel een Sainz nemen, maar die moeten ze veel gaan betalen. Dan is het een omgekeerde wereld en dat speelt absoluut mee."
Bleekemolen vervolgt: "Het is gewoon duidelijk wat er aan de hand is. Hij is nooit sneller dan Max. Natuurlijk wordt hij een paar keer tweede en heeft hij een paar keer gewonnen. Maar dan moet je ook kijken waarom hij won. Hij noemde zichzelf op een gegeven moment de straatkoning, omdat hij races op stratencircuits won, maar hij is het natuurlijk net niet."
'Dan valt hij door de mand'
In Spanje wist Perez slechts vier punten bij elkaar te rijden, achter de twee McLarens, Mercedessen, Ferrari's en Verstappen. Daarmee staat hij op acht punten uit de laatste vier races. "Dat is dramatisch. Ik weet ook niet of de Red Bull de snelste auto was en nog steeds is. Zeker op dit moment is het allemaal een beetje gelijkwaardig. En dan gaat hij door de mand vallen, dat zie je." En later voegt hij daar nog het volgende aan toe. "Dat aantal punten haal je zowat met een Williams."
Maar waarom gaat het dan telkens mis bij de Mexicaan? Bleekemolen probeert er een vinger op te leggen. "Hij heeft gewoon niet de goede car control en kan net niet goed anticiperen. En als er drie motoren klaarliggen, dan krijgt hij niet de snelste. Dan gaat die natuurlijk naar Max toe, zo moet je het ook zien. Je begint altijd al met een nadeeltje, maar dat zal overigens allemaal fractioneel zijn. En hij moet ook weleens als eerste naar binnen en je begrijp wel waarom. Dan kunnen ze naar zijn banden kijken, of Max op die set door kan rijden. Dat zijn allemaal dingen die hem tegenwerken."
Daarbij liet hij in Canada al zien dat hij moeilijk naar voren kon komen en ook in Spanje wist hij slechts drie posities te winnen. "Dat zit in de genen van iemand. Die zijn altijd de subtop, de beste van de slechtste. Soms kun je daar niet bovenuit groeien, want dat heb je nou eenmaal in jezelf zitten, dat zit in je DNA", zo sluit Bleekemolen af.
Ook interessant:
Verstappen bewijst dat Red Bull aan de bak moet
De Grand Prix van Spanje, zo werd gezegd, moest het nodige duidelijk maken over de onderlinge verhoudingen in de Formule 1. Dus welke conclusies kunnen getrokken worden? Het podcastpanel geeft antwoord.
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!