De winnaars
Max Verstappen
Een inkoppertje, maar daardoor niet minder belangrijk. Max Verstappen stelde in Qatar zijn derde wereldtitel veilig, wat al een zege op zich is. Toch staat de Nederlander tussen de winnaars vanwege zijn prestaties door het weekend heen. Verstappen ging op vrijdag goed om met de lastige omstandigheden en pakte ogenschijnlijk simpel poleposition. In de sprintrace werd een mindere start gevolgd door een kalme inhaalrace naar de tweede plaats en de titel. Het feest bleef beperkt, want cadeautjes bestaan niet in de Formule 1. Verstappen reed op zondag, ondanks een klein drankje de avond ervoor, soeverein naar alweer zijn veertiende overwinning van het seizoen. Over dominante prestaties gesproken.
Piastri (en McLaren)
Achter Verstappen eiste Oscar Piastri een positieve hoofdrol op. De kalme Australiër beleefde misschien wel zijn beste F1-weekend tot nu toe. Met een snelste tijd in de Sprint Shootout, de zege in de Sprint en een tweede plaats in de hoofdrace kan je prima huiswaarts keren. Piastri lijkt er zelf heel rustig onder te blijven, maar voor een rookie zijn dat toch echt uitzonderlijke prestaties. Tel daar twee derde plaatsen van Lando Norris bij op en de conclusie is dat McLaren een geweldig weekend kende. Zoveel sneller was Verstappen nou ook weer niet in de race...
Alfa Romeo
In alle gekte sneeuwde de sterke prestatie van Alfa Romeo een beetje onder. Valtteri Bottas stoomde tijdens de kwalificatie vrij onverwacht door naar Q3 en wist zijn negende startpositie om te zetten in een puntenfinish. De Fin eindigde als achtste, vlak voor zijn teamgenoot Guanyu Zhou. Dat verhaal was eigenlijk nog iets specialer. Zhou startte namelijk op de negentiende plaats, maakte een pitstop tijdens de vroege safety car en reed na wat fraaie inhaalacties naar de negende positie. Alfa Romeo pakte daardoor zes punten en passeert Haas in de strijd om de achtste plaats in het constructeurskampioenschap.
Anderen bekeken ook:
De verliezers
Sergio Perez
Sergio Perez is één van de grote verliezers in Qatar. De Mexicaan strandde op de dertiende plaats in de kwalificatie en moest uiteindelijk uit de pitstraat starten na een crash in de sprintrace. Dat was niet zijn fout, maar eigenlijk hoort hij met zijn auto niet in die positie te komen. De race ging niet veel beter. Perez had moeite om op het oog langzamere coureurs in te halen en overschreed uiteindelijk zesmaal de track limits. Dat kwam hem op drie straffen van vijf seconden te staan, waardoor de tiende plaats het hoogst haalbare bleek. Het resultaat staat wederom in schril contrast met wat Verstappen uit de Red Bull perst.
Mercedes
Mercedes leek de grote winnaar in Qatar te worden. Carlos Sainz kon namens Ferrari niet starten door een lek in het brandstofsysteem, wat de Zilverpijlen de ultieme kans gaf om uit te lopen in het constructeurskampioenschap. Het liep uit op een deceptie. Lewis Hamilton en George Russell raakten elkaar in de eerste bocht. Gevolg? Een uitvalbeurt voor Hamilton en een inhaalrace voor Russell. De Brit reed nog naar de vierde plaats, maar er had veel meer ingezeten. De voorsprong werd nu met maar met twee schamele puntjes vergroot.
Lance Stroll
Lance Stroll heeft meer vijanden dan vrienden gemaakt op het Losail International Circuit. De Canadees was op vrijdag zo boos over zijn matige kwalificatie, dat hij zijn personal trainer door de hele garage duwde en een opmerkelijk interview afleverde. In de race leek Stroll toch nog punten te gaan scoren, maar ook hij overschreed te vaak de track limits. Er werden tien seconden bij zijn tijd opgeteld en dus was de elfde plaats het resultaat.
Ferrari
Waar was Ferrari? De fameuze rode bolides reden het hele weekend achter de feiten aan. Carlos Sainz wist zich niet eens voor het derde deel van de kwalificatie te plaatsen en kon niet van start in de race door een brandstoflek. Charles Leclerc beperkte de schade door belangrijke punten op te rapen, maar de matige snelheid zal het team uit Italië zorgen baren. Er is immers nog een tweede plaats in het constructeurskampioenschap te verdelen.
FIA/Pirelli
Goed, de Grand Prix van Qatar stond 'maar' voor de tweede keer in de geschiedenis op het programma, maar de FIA en Pirelli maakten op het nieuwe circuit niet het beste weekend mee. Vrijdagavond werd bekend dat er problemen met de banden waren. De korte samenvatting was dat de agressieve kerbstones ervoor hadden gezorgd dat het rubber losliet en daardoor de veiligheid in het geding kwam. Om dat tegen te gaan mochten coureurs in de race maximaal achttien ronden op een set banden vertoeven én werd de baan op zaterdag smaller gemaakt in bocht 12 en 13. De consequenties? Een heuse track limit-saga. Het regende straffen in de sprintrace en race, tot onvrede van de coureurs. Om nog niet te spreken van de hitte en alle gevolgen van dien...
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50 aan Free SpinsMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!