Analyse: Het grote gelijk van Red Bull!

17 mei 18:00 Redactie

Red Bull heeft gelijk omtrent de motoren in de F1


Het Formule 1 team van Red Bull Racing heeft wederom herhaald dat het uit de F1 stapt als de huidige motorensituatie niet gaan veranderen. Een analyse over het gelijk van het F1-team van Max Verstappen.

Autofabrikanten zijn te machtig


Vanuit de historie van de Formule 1 was de serie in eerste instantie een fabrikanten kampioenschap met machtige merken zoals Ferrari, Mercedes en Alfa. Toen de sport zichzelf ontwikkelde, in de jaren 60 en 70, verdwenen de fabrikanten van de voorgrond en ontstonden er teams van privateers. De bekendste die nu nog actief zijn, zijn Williams en McLaren

De rol van de autofabrikanten was puur die van motorleverancier voor de teams. Merken als Ford, Mercedes, Renault, Cosworth en Honda waren allemaal lange tijd betrokken bij de Formule 1. Hun doel was destijds hetzelfde als nu: wereldkampioen worden! Hierdoor waren de motoren voor diverse teams beschikbaar en reden rivalen als Benetton en Williams beide met dezelfde Renault motor.

Dit beeld veranderde in de afgelopen tien seizoenen. De kosten van de sport namen gigantisch toe na de overstap van de hybride V8 en later de huidige V6 motoren. Het aantal fabrikanten dat nog interesse heeft in de Formule 1 is fors afgenomen. Hoge kosten en te complexe technologie zijn de belangrijkste redenen voor fabrikanten om niet in de F1 te stappen. Merken als Cosworth, Audi, Ford en Peugeot weigeren om honderden miljoen te spenderen aan de F1.

Waar voorheen de topteams makkelijk aan motoren konden komen zijn het nu Mercedes en Ferrari dat hun veto uitspreken. Beide fabrikanten willen geen motoren leveren aan Red Bull en zetten zo hun concurrent buiten spel. Renault is min of meer gedwongen om motoren te leveren aan het team, omdat het de enige kans op succes in de F1 is. Het eigen fabrieksteam is nog in ontwikkeling en heeft nog enkele jaren nodig om de top te bereiken.

De rol van de fabrikanten, tegenwoordig vertegenwoordigd als team, is veel te groot. De FIA wil de sport veranderen maar is gebonden aan diverse regels en stemprocedures waarin juist deze topteams (nagenoeg) een veto hebben. Stel dat de FIA vervroegd nieuwe motoren wil introduceren, dan liggen Ferrari en Mercedes direct dwars. Fout nummer twee is dat de FIA de topteams juist nog beloont voor hun verbondenheid bij de sport. Zo krijgt Ferrari jaarlijks een bonus van 100 miljoen Euro.

Moet Red Bull dan maar hopen en afwachten?


Ja, min of meer wel. Het team kan alleen maar hopen op een wonder van Honda of eindelijk een fatsoenlijke motor van Renault. Bij het Franse merk zal de komende jaren de aandacht steeds meer verschuiven naar het eigen fabrieksteam. Hopen op Honda lijkt ijdele hoop. De Japanners liggen mijlenver achter op de concurrentie en dat gat is niet binnen enkele maanden gedicht.

Zo lang Renault het gat niet gedicht krijgt is Red Bull bezig aan een kansloze missie. Voor het team is het niet acceptabel om af te wachten tot 2021. In dat seizoen komen er, zoals het er nu naar uitziet, nieuwe motoren in de F1. Deze motoren zijn beduidend goedkoper en technologisch minder complex. Dit opent de deuren voor nieuwe geïnteresseerde partijen zoals Audi/Lamborghini/Porsche, Cosworth, Ilmor e.d.

Red Bull wil weer meedoen voor het kampioenschap, maar zo lang Mercedes en Ferrari geen motoren willen leveren lijkt het de komende jaren kansloos. Het merk voelt zich in de hoek gezet door de autofabrikanten die niet zitten te wachten op concurrenten. Daar waar Mercedes laat weten dat het blij is met de concurrentie van Ferrari, durft het merk de concurrentiestrijd niet aan met Red Bull.

Welke escape heeft Red Bul? 


Het team heeft een deal met de organisatoren van de Formule 1 die tot en met 2020 loopt. Red Bull tekende als eerste het Concorde Agreement waarin de belangrijkste afspraken omtrent de F1 staan. Deze versie werd in 2013 getekend, voordat de problemen met de V6-motoren duidelijk waren. 

Red Bull moet hopen op hulp van de FIA en Liberty Media. In de regels is een clausule opgenomen dat het verschil in motorvermogen per ronde maximaal drie tienden van een seconde mag zijn. Recent gaf de FIA aan dit getoetst te hebben en alleen Honda zou tekort komen. De manier van meten is ronduit lachwekkend, want tijdens de GP van Rusland werd pijnlijk duidelijk dat het gat veel meer is dan drie tienden. Vooralsnog lijkt de FIA vast te houden aan de huidige meetmethode.

Alle hoop is gevestigd op Renault


Een overstap naar Honda werd in 2015 nog overwogen, maar ging uiteindelijk niet door. Gelukkig, want de Japanse motorleverancier kent een dramatisch seizoen. Red Bull heeft in Renault een partner met een gezamenlijke missie. Vanaf 2019 moet het eigen fabrieksteam weer mee kunnen doen voor de prijzen. Dit betekent dat het merk er veel baat bij heeft om krachtigere motoren te ontwikkelen. 

De 2017 motor is ontwikkeld vanuit een nieuw concept dat het in de toekomst mogelijk moet maken om aanzienlijk te verbeteren. De eerste, beloofde, stap dit seizoen is uitgebleven. Betrouwbaarheidsproblemen zorgen ervoor dat het vermogen niet volledig kan worden benut. Voor Red Bull lijkt er niets anders op te zitten dan te hopen dat het Franse merk haar zaakjes op orde krijgt. 

Mogelijk dat Liberty Media als nieuwe eigenaar een helpende hand kan bieden. Men wil het veld dichter bij elkaar hebben en een nummer vier op één ronde achterstand, zoals in Spanje, is geen goede reclame voor de sport. Om dit te kunnen realiseren moet Liberty wel de macht van Mercedes en Ferrari fors verkleinen.

Foto: Red Bull Contentpool

 

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen