Jos Verstappen



Jos Verstappen: Nederlands beste F1 coureur ooit!

Het lijkt al zo lang geleden dat de destijds piepjonge Limburger in 1993 in de Footwork stapt om zijn eerste Formule 1 test af te leggen. Verstappen van HOT! De carriere van Jos ging als een komeet, alle topteams hadden interesse en de Nederlander had samen met manager Huub Rothengatter een plan om de Formule 1 te veroveren.

1993 was het jaar waarin Verstappen domineerde in de het Duits Formule 3 kampioenschap en zonder enige serieuze concurrentie fluitend kampioen werd. De wijze waarop Jos de zeges aaneen reeg, de volwassen en agressieve manier van rijden: Voor de fans was het smullen! Wie kan zich de Studio Sport uitzendingen niet herinneren waarin er plotseling aandacht was voor Jos Verstappen en zijn prestaties in Duitsland? Een nieuwe ster was geboren.

Jos koos ervoor om niet direct in te stappen in de Formule 1 maar in 1994 bij Benetton aan de bak te gaan als testcoureur. Dat jaar mocht Jos volop testen en ervaring op doen, om dan in 1995 zijn debuut te maken. Rothengatter had met Formule 1 teambaas Flavio Briatore een 5 jarige overeenkomst getekend: 1 jaar testen en dan 4 jaar racen. Hoe anders liep dit alles! Benetton had het Duitse megatalent Michael Schumacher onder contract staan en naast hem reed de relatief onbekende J-J Letho. Tijdens een test crashte Letho hard en brak een nekwervel. De teamleiding van Benetton stond voor een moeilijke beslissing: Kiezen voor een oud-gediende zoals Mansell of Prost die beiden met pensioen waren, of de Nederlandse komeet Jos Verstappen de kans geven.

Maart 1994 De GP van Brazilië was het Formule 1 debuut van Jos Verstappen. En wat voor een debuut! Na problemen tijdens zijn eerste pitsstop was Jos een aantal plaatsen terug gezakt en hij ging vol in de aanval, tot het mis ging. Een gigantische crash met o.a. Eddie Irvine en Mark Blundell was het gevolg

Het betekende het begin van een seizoen met hoogte en dieptepunten, de nodige crashes en schade. Verstappen had het moeilijk onder de druk van Benetton en de ervaren teamgenoot Schumacher die uiteindelijk Wereldkampioen werd. Jos behaalde wel de beste resultaten van een Nederlandse Formule 1 coureur ooit. Jos werd 3e in Hongarije en in België en eindigde het jaar met 10 WK punten.

Het moment dat een ieder bij bleef was de enorme pitsbrand van Jos Verstappen op Hockenheim. Het team van Benetton had een filter vervangen uit de tankslang waardoor het sneller kon tanken dan de regels voorschreven en zo een paar tienden van een seconden konden winnen tijdens de pitsstops. Het ging echter gruwelijk mis toen de slang losschoot tijdens het tanken en er enkele liters benzine terecht kwamen op de kokende hete auto van Jos. Wat volgde was een gigantische steekvlam waarbij wonderbaarlijk genoeg geen slachtoffers vielen.

 

Jos wordt eind 1994 vervangen voor Johnny Herbert die ook in 1995 de voorkeur krijgt boven Verstappen. Jos komt dat jaar terecht bij het bijna failliete Simtek en rijdt slechts 4 races. De jaren daarna is het knokken voor Jos the Boss bij Arrows, Tyrrel en een half jaar bij Stewart in 1998. Het jaar 1999 is het eerste Formule 1 loze jaar voor Jos, waarna hij ijzersterk terugkeert bij Arrows en in 2000 en 2001 laat zien dat hij een volwassen en snelle rijder is geworden.

Helaas wordt Jos bij het bijna failliete Arrows in 2002 vervangen voor het sponsorgeld van H-H Frentzen en keert de Nederlander nog eenmaal terug in de koningsklasse van de autosport. Bij het achterhoedeteam van Minardi hoort Jos niet thuis. Er is geen geld om te testen en de auto bivakkeert steevast stijf achteraan de grid. Een hoogtepuntje is de vrijdag Poleposition tijdens de Grandprix van Magny Cours in Frankrijk. Jos weet daar op de natte en opdrogende baan zijn eerste en enige Poleposition te trainen.

Na zijn Formule 1 carrière rijdt Jos nog een jaar in de nieuwe raceserie A1 Grand Prix voor Team Netherlands. In deze klasse met gelijke auto`s met identieke motoren laat Jos zien wat voor racer hij is. Met het mes tussen de tanden rijdt Jos een redelijk goed seizoen met een overwinning. Het debacle komt een jaar later. Zandvoort is stijf uitverkocht voor de A1 Grandprix race daar, maar Jos stelt tienduizenden fans teleur door niet te rijden tijdens dat weekend na een financieel dispuut met Jan Lammers.

Het betekent voor Verstappen een roemloos einde van de Grand Prix racerij en het einde in de open raceauto’s. Al met al een carrière waarin vele malen meer had gezeten. Jos was vaak snel, in de regen meesterlijk, maar even zo vaak te betrappen op fouten en met name in het begin van zijn carrière heeft hem dat een nieuwe kans bij een topteam gekost. In de Nederlandse media werd Jos vaak uitgemaakt voor ‘grindbakcoureur’. Een uitvalbeurt, al dan niet buiten Jos zijn schuld, werd al snel negatief verwoord, iets dat bij Jos tot flinke irritatie leidde.

Jos en zijn mega populariteit

Verstappen werd tijdens zijn hele carrière gesteund door vele tienduizenden fans. Deze fans waren bijzonder trouw en stonden vanaf het begin achter Jos en lieten hem ook in zijn moeilijke jaren niet in de steek. De populariteit van Verstappen was te zien aan de ruim 15.000 leden die zijn fanclub had! Tijdens evenementen als de A1 GP op Zandvoort vlogen de kaarten over de toonbank en bij latere demonstraties van Jos waren er tienduizenden mensen die speciaal voor Jos kwamen.

De Verstappensite haalde tijdens de jaarlijkse spannende winterperiodes waarin een ieder in spanning af moest wachten of Jos wederom terugkeerde in de Formule 1 bezoekersaantallen van 100.000 per dag. Het forum was de bakermat van de trouwe fans waarin veel lief en leed werd gedeeld.

Wij hebben in al die jaren van Jos genoten, wetende dat een jaar Tyrrel of Minardi zwaar beneden het niveau was dat Verstappen kon behalen, maar gelukkig waren daar de ijzersterke races met mooie inhaalacties zoals de GP van Canada in 2000, het podium in Hongarije 1994 en de magistrale race van Jos in 2001 tijdens de GP van Maleisië.

Na zijn carrière

Na zijn actieve carrière is Jos zich toe gaan leggen op het begeleiden van zijn zoon Max Verstappen, iets dat Jos met de volle overtuiging tot op de dag van vandaag doet. Jos gaf in een interview aan dat hij van zijn fouten geleerd heeft en Max probeert te behoeden voor deze fouten. De samenwerking tussen vader Jos en zoon Max verloopt tot op heden bijzonder goed. Zelfs zo goed dat Max in 2015 zijn debuut maakte bij Scuderia Toro Rosso.